dinsdag 28 september 2021

Week 39 - Hoor jij de vogels nog fluiten?

‘Hoor jij de vogels nog fluiten?
Zie jij de boog nog in de wolken staan?’
Of zit je hoofd zo vol gestopt
Waardoor je onbereikbaar wordt
waardoor de zegeningen steeds aan jou voorbijgaan?'

Deze keer een lied zowel ter bemoediging als om van te leren.
Luister en lees je weer mee?


     >> Hoor jij de vogels nog fluiten – Christiaan Verwoerd

     >> Tekst 


Wat kan er toch ongelooflijk veel door ons hoofd heen gaan, verbaas jij je daar ook weleens over?
Dit is namelijk wat er op dit moment in hoofd gebeurd met het luisteren van dit lied, terwijl ik nadenk over de tekst.
Nu kan ik het zo meezingen en beamen, maar tegelijk schieten er allerlei herinneringen door mijn hoofd die zeggen ‘was het maar zo simpel’.
En toch, toch is elk woord van het lied zo waar!
Alleen, het is een leerproces, een groeiproces en leren en groeien kost tijd, en doet soms (vaak) ook zeer.
Voor mijzelf sprekend, ben ik me daarbij bewust van het feit dat het steeds opnieuw afhangt van de keuzes die ik maak, en van waar ik mijn aandacht op vestig.
De Heer staat altijd klaar, wachtend op mij, -op ons, maar kom ik, -komen wij; gaan wij naar Hem toe, zoeken we Hem?







Groeien in Geloof
Vanuit mijn ooghoek zie een klein kaartje op mijn bureau staan.
Het staat daar al een hele tijd, en wordt me met de dag dierbaarder.
Het is een kaartje met een citaat van Corrie ten Boom en ik geloof dat die uitspraak de geheimenis is van het waarheid worden van de woorden van het refrein van het lied.

‘Om te groeien in geloof
moeten wij in omstandigheden komen
waarin wij gedwongen worden
ons uit te strekken naar de Bron van onze kracht.
Zo wordt ons geestelijk inzicht geoefend
en zo ontdekken wij nieuwe dimensies van onze God.’

De kernvraag die met dit citaat naar ons toekomt, is: willen we (echt) groeien in geloof?
Zo ja, dan moeten we accepteren dat we in omstandigheden terecht zullen komen die we niet leuk en niet fijn zullen vinden, die moeilijk en verdrietig zijn, zwaar en minder zwaar, af en toe, of elkaar opvolgend, en soms zelfs ook voor langere tijd voortduren.
Als we echt willen groeien in geloof, zeggen we bewust ‘ja’ tegen het ons zullen uitstrekken naar God als er allerlei moeilijkheden of problemen in ons leven komen.
En ik geloof dat -als ik naar het leven van Paulus in de Bijbel kijk, we zelfs kunnen zeggen, dat we dan zelfs op een gegeven moment niet alleen meer die omstandigheden zullen accepteren, maar ze zelfs zullen omarmen, omdat het ons meer en maar laat zien van wie God is en onze relatie met Hem verdiept en verrijkt.

Groeien in geloof.
Gaan van kracht tot kracht.
Leven en overvloed hebben.

‘Dus richt je ogen naar boven,
ook als de last je zicht vertroebeld heeft.
Want het blijft een zekerheid,
dat God je hele leven leidt.

O, en dat te weten is wat echte rust geeft.
Dan gaat de wereld weer open.
De dingen die je zo vaak hebt gemist;
een zachte stem in de natuur,
kleine wond'ren ieder uur,
die je steeds weer laten zien dat Hij dichtbij is.’


Psalm 84:6-8
‘ Welzalig de mens van wie de kracht in U is – in hun hart zijn de gebaande wegen.
Gaan zij door het dal van de moerbeibomen, dan maken zij God tot hun bron; ook zal de regen hen overvloedig bedekken.
Zij gaan voort van kracht tot kracht, zij zullen verschijnen voor God in Sion.’

Johannes 10:10
‘De dief komt alleen maar om te stelen, te slachten en verloren te laten gaan; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.’

Heer, ik verlang te groeien in geloof,
mijn wegen te gaan van kracht tot kracht.
U telkens weer tot mijn Bron makend,
ook in het duister van de nacht.

Ik verlang te groeien in geloof,
niets meer laten stelen en roven.
Tot zegen en vreugde blijven zijn,
Uw vrede in mij niet laten doven.

Heer, ik verlang te groeien in geloof,
steeds meer te zien van wie U bent.
Doe mij daarom elke omstandigheid zien
als een door U gegeven leermoment.

- Amen - 

Het is mijn gebed, dat God ons met andere ogen naar de moeilijkheden in ons leven leert kijken.

Gods rijke zegen,
en een liefdevolle groet,
Rita

2 opmerkingen:

  1. Bedankt Rita. Dit zijn van die blogjes, die waardevol blijven door de jaren heen. God is goed. Dank je wel voor de bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor je reactie, Aritha!
      Ook voor mij blijft dit één van de blogjes die waardevol blijft; 'ik' niet alleen schrijf, maar ook lees en herlees.
      Ja, God is goed!

      Verwijderen