maandag 1 november 2021

Week 44 - Whatever may come!

‘Wat er ook staat te gebeuren, waar ik ook mee te maken krijg …, Uw liefde overwint’

De herfst is inmiddels heel duidelijk zichtbaar.
De ene boom is zijn blad al kwijt, en een andere boom kan schijnbaar nog niet helemaal besluiten wat het moet worden, want voor de helft is hij nog groen, terwijl de andere helft van roestbruin tot goud gekleurd is.
Maar voor nu is het in eerste oogopslag nog een prachtig gouden festijn voor ons huis.
Echter, nog even en dan zullen alle bomen zijn als die ene boom die al kaal is, en verliest de natuur haar glanzende gloed.
De dagen worden donkerder en somberder met dat de zon aan kracht verliest.
En voor sommigen lijkt het alsof daarmee ook de kleur en de gloed uit hun leven verdwijnt.

Met deze dingen gaan mijn gedachten naar het leven van vandaag de dag.
Zijn we ook daar aangekomen in het ‘herfst seizoen’; staat ook daar de ‘winter’ voor de deur?
Hoe zorgwekkend is de tijd niet waarin we leven, en dan doel ik niet alleen op ons eigen land, dat zo duidelijk God de rug toe heeft gekeerd, met alle gevolgen van dien.
De tekenen des tijds …
Wat staat er nog te gebeuren, waar zullen we nog mee te maken krijgen?

Vele bedrijven, -grote en kleine, zijn afgelopen jaar ten onder gegaan, en bij velen staat het water tot aan de lippen, en echt niet alleen door het corona-gebeuren.
We horen en lezen steeds meer van onrecht, criminaliteit en ongelijkheid, van huiselijk geweld, en grote gezinsdrama’s.
Meer en meer zien we hoe mensen elkaar naar het leven staan, is het niet met een wapen, dan wel met hun mond.
Egocentrisme neemt hand over hand toe en laat in alles steeds meer haar desastreuze  sporen na.
En helaas, hoewel het in ons leven als kinderen van God anders zou moeten zijn, zien we ook daar dezelfde dingen gebeuren.
Wat staat ons nog te wachten, waar zullen we nog voor komen te staan?

En ons persoonlijk leven?
Alles wat er landelijk en wereldwijd gebeurt heeft invloed op ons persoonlijk leven.
Wat gaat er nog van ons gevraagd worden; voor welke keuzes zullen we nog gezet worden?
Met alles dat afgelopen jaar gebeurd is en zoals het moest en ging, kan de schrik je om het hart slaan met wat voor ons ligt.
Maar misschien geldt dit wel het meest op dit moment in je persoonlijke omstandigheden.
Misschien weet je niet waar het heen gaat met je gezondheid, of die van een dierbare; is je financiële situatie alles behalve rooskleurig, staat je baan op de tocht, of je relatie onder hoogspanning.
Misschien loop je wel op je tandvlees door alles wat er van jou verwacht, en/of gevraagd wordt; of wat je denkt wat er van jou verwacht wordt; of wat er op je gelegd wordt door anderen.
Misschien hangt de gedachte aan ‘eventueel weer thuisonderwijs’, naast huishouden en baan, je wel als het zwaard van Damocles boven je hoofd, en lukt het je maar niet om die gedachte (of andere) van je af te schudden, omdat je eigenlijk nog steeds de gevolgen van eerdere ervaring kan voelen.
En zo zullen allemaal, -of de meesten van ons, vroeg of laat wel iets hebben dat ons bezighoudt, ons van onze slaap beroofd, onze (levens)vreugde, hoop en moed weg doet zakken, en soms misschien zelfs de grond onder onze voeten wegslaat.

En dan is daar het lied voor deze week: ‘Whatever may come’.
‘Wat er ook staat te gebeuren, waar we ook mee te maken zullen krijgen …’
Oftewel: ‘Wat er ook in mijn leven gebeuren zal, waar ik ook mee te maken krijg  …’
Wat ga ik doen, waar kies ik voor?
Het lied geeft een antwoord waar we voor kunnen kiezen; toont ons zekerheden die we als kind van God hebben.
Luister maar mee!



      >> Whatever may come – Jeremy & Adrienne Camp

      >> Tekst

Waar ik ook mee te maken heb,
of waar ik nog mee te maken krijg
aan angst of pijn;
Wat er ook nog staat te gebeuren,
wat er ook nog komen gaat,
wat ook de kosten zullen zijn;
U bent in alles dichtbij!
U houdt me altijd vast,
en gaat elke stap aan mijn zij.

Al word ik nog zo belaagd;
ga ik onderuit door alle
moeite en verdriet;
zijn hoop en moed mij
zelfs ontvallen en is het
alsof U mij niet ziet;
U laat mij nooit alleen!
U bent er altijd en
leidt mij door alles heen.

U trekt mij uit kolkend water,
geef mij vaste grond onder de voeten,
en doet mij op een rotssteen staan.
Uw liefde breekt duisternis en muren;
overwint altijd, en doet mij met
vernieuwde vreugde gaan.
U bent Koning, de Heer der heren,
de Banier voor mijn leven;
U wil ik volgen, en eren.

Ja, waar ik ook mee te maken krijg,
Uw Naam zal ik aanroepen, en
mijn hulp van U verwachten.
Met wat er ook op mij afkomt,
ik zal op Uw Naam vertrouwen
en Uw woorden niet verachten.
U bent immers wie U zegt dat U bent,
en U doet wat U zegt dat U doet.
Uw liefde is werkelijk ongekend.

‘Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.
Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden, geen vlam zal u aansteken.’

Jesaja 43:2

‘Wees niet bevreesd, want Ik ben met u, wees niet verschrikt, want Ik ben uw God.
Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt.’

Jesaja 41:10

'Want Ú doet mijn lamp schijnen, HEERE; mijn God doet mijn duisternis opklaren.’ 
Psalm 18:29

‘Lang heb ik de HEERE verwacht, en Hij boog Zich naar mij toe en hoorde mijn hulpgeroep.
Hij beurde mij op uit een kuil vol kolkend water, uit modderig slijk; Hij zette mijn voeten op een rots en maakte mijn schreden vast.
Hij legde mij een nieuw lied in de mond, een lofzang voor onze God.
Velen zullen het zien en vrezen, en op de HEERE vertrouwen.’

Psalm 40:2-4

‘Gods weg is volmaakt, het woord van de HEERE is gelouterd, Hij is een schild voor allen die tot Hem de toevlucht nemen.’
Psalm 18:31

‘Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt.
Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.
Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen.
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.
Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.’
Romeinen 8:31- 39

Gods ontfermende nabijheid in troost, kracht en zegen toe gebeden.

Een liefdevolle groet,
Rita

2 opmerkingen:

  1. Mooi! Zo is het! Dankjewel! Een prachtig lied!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor deze bemoedigende Blog. Het laatste stuk van deze tekst uit Romeinenbrief werd gelezen op de begrafenis van mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen