zondag 18 juni 2023

Week 25 - Laat alle stemmen in mij zwijgen!

‘Waarlijk, mijn ziel keert zich stil tot God, …’

'Waarlijk, mijn ziel, keer u stil tot God, want van Hem is mijn verwachting!’
Psalm 62:2a,6

Zoals altijd lees ik even terug om te kijken waar ik was gebleven.
Want, waar het eerst allemaal losse, op zichzelf staande stukjes waren, is het voor mijn gevoel anders aan het worden, meer een reis die ik aan het maken ben en die ik aan papier toevertrouw, om alles vervolgens tot één geheel te maken op mijn laptop, en waarbij ik al schrijvende opnieuw leer, als ook verwonderd raak om Zijn liefde en genade.
Als ik echter vandaag alles teruglees, zowel het blogje van vorige week, als alles wat ik deze week heb geschreven, ervaar ik dat het goed is om deze keer te delen wat ik de eerste dagen van deze week heb opgeschreven in mijn Stille Tijdschrift.

‘Op U wacht ik de ganse dag.’
– Absolute afhankelijkheid van God –
‘Dat is het geheim 
van ware, ononderbroken, 
stille verering en aanbidding.’

Andrew Murray


Zondag, 11 juni
Heer, ik vind het zo bijzonder hoe U mij geleid hebt en weer hier gebracht.
Ik wist dat er nog wat lag van 1 april, maar kon er toen niets mee beginnen; kon het niet pakken, noch toevoegen of invoegen in alles wat in mij leefde en in wat ik mocht schrijven.
En dan nu, na twee weken (is het echt alweer twee weken?) brengt U mij hier bij dit hoofdstukje, en hoe prachtig past het bij elkaar!
Nee, geen verwarring meer als er ook in beide hoofdstukjes gesproken wordt over ‘geheim van’, want het past, het klopt.

‘Op U wacht ik de ganse dag!’
- Absolute afhankelijkheid van God.
- Het beoefenen van hieruit te leven.
Dat is het geheim van ware, ononderbroken, stille verering en aanbidding.

‘Stil zijn voor God is het Geheim van ware Aanbidding!
(Murray)

Een volgende gedachte komt binnen:
‘U hebt ons voor Uzelf geschapen!’

Stil worden.
Stil zijn voor God.
Alle stemmen in mij tot zwijgen brengen.
Alles -hart en gedachten, op Hem gericht.

Buigen.
In eerbied en ontzag.
Voor Zijn Heiligheid en Plaats.
Erkennend: U bent Heer!
Alleen U wil ik zien.
Alleen Uw stem wil ik horen.
Alleen U.
U alleen.

‘U verwacht ik de ganse dag!’
Mij in alles - wie ik ben en in wat ik doe, afhankelijk weten van U, van Uw zegen, van Uw kracht, van Uw goedheid, van Uw …, alles wat maar nodig is op dat moment.

Stil worden.
Even stilstaan.
Ogen opslaan:
Wat wilt U?
Geef mij kracht, wijsheid, moed …

Absolute afhankelijkheid …
Daarvoor moet ik stil worden, stil zijn.
Stil zijn voor God …
… het Geheim van ware aanbidding!
Het de gehele dag verwachten …
… het Geheim van ware, ononderbroken stille verering en aanbidding!

Maandag, 12 juni
Jesaja 30:15
‘…, in stilheid en vertrouwen zal uw sterkte zijn, …’

Murray stopt hier, maar als ik de tekst nalees in mijn Bijbel - zoals ik gewoon ben om te doen, treffen mij de woorden die erachter staan: ‘- maar gij hebt niet gewild.’
Ik moet bij deze woorden gelijk denken aan mijn blogje van 11 juni.
‘Verhardt uw hart niet!'
Niet willen …
… het hart verhard!

‘In stilheid en vertrouwen zal uw sterkte zijn!’

Ik breng de woorden ‘stilheid, vertrouwen en sterkte’ bij de woorden van Psalm 62, de Psalm waaruit Murray de teksten bij dit hoofdstuk heeft gebruikt.
Stilheid:
- Waarlijk, mijn ziel keert zich stil tot God. (vs. 2a)
- Waarlijk, mijn ziel, keer u stil tot God. (vs. 6a)
Vertrouwen:
- Van Hem is mijn heil. (vs. 2b)
- Waarlijk, Hij is mijn rots en mijn heil, mijn burcht. (vs. 3a)
- Want van Hem is mijn verwachting. (vs. 6b)
- Waarlijk, Hij is mijn rots en mijn heil, mijn burcht. (vs. 7a)
Sterkte:
- Ik zal niet te zeer wankelen. (vs. 3b)
- Ik zal niet wankelen. (vs. 7b)
En alles komt samen in de woorden: ‘Want van Hem is mijn verwachting!’
Absolute afhankelijkheid van God.
Ware aanbidding!

Laat alle stemmen
in mij zwijgen, Heer,
breng alles in mij
tot bedaren.
Laat alles in mij
stil worden,
zodat ik U alleen
nog zie.

Laat alle stemmen
in mij zwijgen, Heer,
elke vraag, elke wens,
elke nood, elke klacht.
Laat alles in mij
stil worden,
zodat Uw stem de enige is
die ik nog hoor.

Laat alle stemmen
in mij zwijgen, Heer,
van wat ik voel,
van wat ik denk.
Laat alles in mij
stil worden,
totdat ik alleen nog zie
Wie U bent.

Ja, laat alle stemmen zwijgen, Heer,
laat alles stil worden in mij.
U alleen wil ik nog zien,
alleen Uw stem wil ik nog horen,
ik wil alleen nog maar zien
Wie U bent!


‘Op God rust mijn heil en mijn eer,
mijn sterke rots, mijn schuilplaats is in God.’

Psalm 62:8


Zegen en Shalom
voor deze nieuwe week,
Rita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten