zondag 24 januari 2021

Week 4 - Hij kent mijn naam - He knows my name!

Een nummer dat ik de laatste paar weken ook erg vaak luister, is het nummer ‘He knows my name’ van Sheila Walsh.
Het nummer vind je in het Nederlands in de Opwekkingsbundel en wel nummer 617.
Persoonlijk vind ik de Engelse tekst wat sterker dan de Nederlandse, maar dat is vaak zo met liederen die worden vertaald; in het Nederlands heb je soms gewoon teveel woorden nodig om weer te geven wat er in het Engels wordt bedoeld, maar dat neemt hier niet weg dat er veel troost en geborgenheid besloten liggen in dit lied!


>> Hij kent mijn naam – Opwekking 617 



>> He knows my name – Sheila Walsh 


Volgens het bijschrift in de Opwekkingsbundel is het lied gebaseerd op de hier onderstaande Bijbelteksten:


‘Maar nu, zo zegt de HEERE, uw Schepper, Jakob, uw Formeerder, Israël:
Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.
….
Sinds u kostbaar bent in Mijn ogen, bent u verheerlijkt en heb  Ik u liefgehad.
Daarom heb Ik mensen gegeven in uw plaats en volken in plaats van uw ziel.’

Jesaja 43:1,4
 
• De Heere is onze Schepper, onze Formeerder; Hij heeft ons gemaakt, en is daarmee onze Maker.
• Hij heeft ons bij onze naam geroepen; Hij kent dus heel duidelijk onze naam!

‘Maar nu, HEERE, U bent onze Vader!
Wij zijn het leem en U bent onze Pottenbakker: wij zijn allen het werk van Uw handen.’

Jesaja 64:8

De Heere is onze Vader, dus zijn wij Zijn kinderen.
God, de Vader, de Schepper, de Pottenbakker; wij het leem, de klei; het werk van Zijn handen, de schepsels die Hij heeft gemaakt. 

‘Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil, tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.’

Efeze 1:3-6

God, de Vader, die ons -Zijn kinderen, al voor de schepping van de wereld in de Here Jezus heeft uitverkoren om Zijn kinderen te worden tot Zijn eer en glorie.


Maar ik moet ook denken aan Psalm 139 en aan Psalm 56, als ook aan Openbaringen 21, Mattheüs 28:20 en Hebreeën 13.
Lees maar eens mee.

In Psalm 139 staat zo mooi dat Hij onze nieren heeft geschapen; ons ‘geweefd’ heeft in de schoot van onze moeder; ja, zo ‘ontzagwekkend wonderlijk mooi’ heeft gemaakt.
Dat Hij ons door en door kent; onze wegen, onze gedachten, ja, zelfs onze woorden nog voor we er één hebben gesproken.
Ook toont deze Psalm ons dat er geen plaats op aarde te vinden is waar God ons niet zou zien, want Hij is echt overal!

In Psalm 56 gaat het over onze tranen; lees vers 9 maar eens waar staat dat Hij onze omzwervingen heeft geteld, en waar de psalmist vraagt of God zijn tranen in een kruik wil bewaren; ‘staan zij niet in Uw register?’, zegt hij!

En ook Openbaring 21:4, als ook 7:17 en Jesaja 25:8, spreken over onze tranen, namelijk dat God ze eens allemaal van onze ogen zal afwissen.
Hoe zou Hij dat doen als Hij ze niet gezien zou hebben?

En als we naar Mattheüs 28:20 en Hebreeën 13:5 gaan, vinden we daar de belofte van de Heere dat Hij altijd bij ons zal zijn; ja, ons nooit zal verlaten!

Mocht je je ooit afvragen of God je wel hoort als je roept, lees dan eens mee in Jesaja 59:1, hier staat dat Zijn macht niet te klein is om te verlossen, noch Zijn oor dicht zit zodat Hij ons niet zou horen.


Hij kent mijn naam; He knows my name …
Een kort en eenvoudig lied, maar een lied dat getuigt van de liefde van God voor jou en mij, een lied vol troost, een lied waardoor we ons veilig en geborgen mogen weten.


De dagen waarin we momenteel leven is niet de makkelijkste tijd; onze wereld -ons leven, wordt aan alle kanten geschud.
Er zijn zoveel regels en beperkingen dat er al vele zijn die in opstand komen; rebels, opstandig, en ongehoorzaam zijn, of worden.
De gevolgen van alles zijn soms zo verstrekkend dat het vele niet alleen tot wanhoop drijft, maar ook tot een wanhoopsdaad.
En waar wij als Zijn kinderen rust en vrede zouden kunnen (moeten) brengen, en hoop kunnen laten zien, viert onrust, verdeeldheid en veroordeling met regelmaat hoogtij.
(Welk een verademing was een filmpje op YouTube waarin een voorganger geen uitspraken deed over goed of fout, noch over het beleid van onze regering maar wees op Romeinen 14)


Het is mijn gebed dat dit lied, als ook de verwijzingen naar de Bijbelverzen, (nieuwe) hoop mag geven, rust en vrede in je leven mag brengen te midden van alle hectiek, onrust en zware regels en beperkingen.
Dat het je mee mag nemen naar Zijn hart, naar Zijn woord, waar je alles vindt wat je nodig hebt, juist voor in de moeilijke tijd als waar we nu in leven.

Hij is nog steeds de Schepper van deze wereld!
Hij is nog steeds in controle!
Niets is voor Hem verborgen!
Niet de oorzaak van deze crisis, niet de diepste beweegredenen van alle regels en beperkingen,  maar ook jouw naam niet, noch jouw tranen.
Te midden van de chaos in deze wereld ziet Hij jouw eenzaamheid, je wanhoop, je diepste nood!
Al is er niemand meer die jouw naam noemt; Hij kent hem en Hij noemt hem nu, op dit moment om jou te trekken vanuit je diepste duisternis tot Zijn wonderbaar licht.

Hij ziet je worsteling om alle ballen omhoog te kunnen houden; werk, huishouden, thuis lesgeven aan de kinderen.
Hij ziet je eenzaamheid, omdat alles om je heen wegvalt door de avondklok, de beperkte bezoekregelingen, door alles dat gesloten is op laste van en daarmee je sociale contacten.
Hij ziet de wanhoop om je bedrijf dat je langzaam ten onder ziet gaan.
Hij ziet de vermoeidheid achter de maskers en allerlei andere beschermende kleding.
Hij ziet de stille tranen die je huilt als even niemand kijkt om het lijden waar je steeds opnieuw mee wordt geconfronteerd.
Hij ziet de ontwrichte levens van groot en klein.
Hij ziet JOU!
En Hij wacht totdat je komt.

Nog een Bijbelvers, uit Psalm 10 (vers 14a) om je te laten zien dat God je hoort en ziet, maar ook op je wacht.
‘U ziet het wél, want U aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geeft; …’

Neem eens een moment, of ieder momentje dat je hebt, en luister nog eens naar dit lied.
Laat de woorden diep binnenkomen, en stort je hart voor Hem uit; vertel Hem alles wat je dwarszit, waar je moeite mee hebt, waar je bang voor bent.
Deel al je pijn en verdriet met Hem, je wanhoop, je eenzaamheid.
Hoe moe je bent, niet meer weet hoe je het vol moet houden …
Geef alles in Zijn hand en laat de liefdevolle Vaderlijke troost en geborgenheid, die door de woorden en melodie naar je toe komen, je nieuwe hoop en moed geven, je oprichten en verkwikken, je vullen met Zijn rust en vrede.
Want te midden van deze storm die woedt, heeft Hij echt alles in Zijn hand; Hij ontvouwt Zijn plan zoals Hij heeft gepland.

Ik zie en Ik hoor!

Mijn kind,
te midden van de chaos
en alle onrust in deze wereld
zie Ik jouw verdriet.

Ik ken je gedachten,
zie de tranen die je huilt;
maar zie jij ook de hand
die Ik jou bied?

Mijn kind,
Ik heb je gemaakt.
Jouw leven is in Mijn hand;
niets is voor Mij verborgen.

Ik hoor je als je roept;
Ik verlaat je immers nooit!
En waar je ook heen mag gaan,
Ik blijf altijd voor je zorgen.

Ik ben je Vader,
jij bent Mijn kind.
Zie in Mijn Zoon, Jezus,
hoezeer je wordt bemind.


God's rijke zegen en nabijheid
voor de komende week;
maak Hem tot je Bron van licht en troost.

Een liefdevolle groet,
Rita

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig lied en wat veel bemoedigende teksten heb je erbij gevonden Rita. Ook je gedicht is mooi. Dankjewel voor het delen. Wens je een fijne zondag en Gods zegen voor de nieuwe week.

    BeantwoordenVerwijderen