zondag 31 januari 2021

Week 5 - The voice of Hope - De stem van Hoop (Beknopte versie)

Deze week een lied waarmee we God loven en prijzen, Hem aanbidden en de lof toe zingen ondanks onze omstandigheden.
Een lied dat ons laat zien dat we ook alle reden hebben om dit te doen, als ook dat het een keuze is om dit wel of niet te doen.

‘And through the storm (En door de storm);
despite it all (ondanks alles);
through good and bad (door goede en slechte dagen) …

Yet I will praise You (toch zal ik U prijzen);
yet I will sing (toch zal ik zingen);
yet I will worship (toch zal ik aanbidden)!’

Voor je nu zegt ‘maar je moest eens weten …’, vraag ik je om toch het lied te luisteren en vervolgens met mij mee te gaan naar de plaatsen in Gods Woord waar dit lied mij brengt.



 >> The Voice of Hope - Lara Martin 


(Onderin vind je opnieuw de link naar de tekst van dit lied met de mogelijkheid naar een ‘vertaling’)


Allereerst
Het is niet makkelijk om zo dwars tegen onze gedachten en gevoelens in te gaan; het vraagt soms heel veel van ons, en vaak lukt het ons misschien ook niet, overweldigend als gedachten en gevoelens die voortkomen uit onze situatie kunnen zijn, maar we kunnen het denk ik wel leren.
Daarbij geloof ik ook dat hoe vaker we iets doen, hoe meer eigen het ons zal worden, en hoe meer eigen ons iets wordt, hoe makkelijker het wordt om opnieuw te doen.
Eén ding weet ik echter heel zeker: het werkt altijd iets uit!
Omstandigheden blijven doorgaans hetzelfde, maar het verandert ons, ons perspectief, en daarmee weer onze gedachten en gevoelens.

Hoewel ik ontzettend graag zing en het ook heel veel doe, blijf ik dit best heel moeilijk vinden; mijn gedachten en gevoelens kunnen zo overheersend en sterk zijn, en mijn wil dan zo botsen met die van Hem, maar toch is dit wel het verlangen van mijn hart om te leren en het volledig eigen te maken, en daar blijf ik mij naar uitstrekken.
Daarom wil ik jou (en mezelf natuurlijk in de eerste plaats) meenemen naar Gods Woord waarin we met eigen ogen kunnen zien dat we echt altijd een reden hebben om Hem te eren met een lied (ons spreken als ook onze daden zijn daar natuurlijk onlosmakend mee verbonden) in welke omstandigheid we ook verkeren.

De stem van Hoop
Gods weg is altijd de beste weg!

‘Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.’
Jesaja 55:9

De stem van Hoop
God is onveranderlijk en altijd goed!

‘Maar U blijft Dezelfde, aan Uw jaren zal geen einde komen.’
Psalm 102:28

'Want God, de HEERE, is een zon en een schild, de HEERE zal genade en eer geven, Hij zal het goede niet onthouden aan hen die in oprechtheid hun weg gaan.’
Psalm 84:12

De stem van Hoop
Hij is de Koning der koningen, de Vredevorst.

‘Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam – want Heere der heren is Hij en Koning der koningen – zal hen overwinnen, en zij die samen met Hem zijn, geroepenen, uitverkorenen en gelovigen.’
Openbaring 17:14

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.’
Jesaja 9:5

De stem van Hoop
Het anker voor mijn ziel.

‘Omdat Hij aan de erfgenamen van de belofte overvloediger de onveranderlijkheid van Zijn raadsbesluit wilde bewijzen, heeft God die bekrachtigd met een eed, opdat wij door twee onveranderlijke dingen, waarin het onmogelijk is dat God zou liegen, een sterke troost zouden ontvangen, wij die bij Hem de toevlucht genomen hebben om de hoop die voor ons ligt, vast te houden. Deze hoop hebben wij als een anker voor de ziel, dat vast en onwrikbaar is en reikt tot in het binnenste heiligdom, achter het voorhangsel.’
Hebreeën 6:17-19

De stem van Hoop
Daarom zal ik ondanks alles Hem prijzen, zingen, Hem aanbidden

‘Al zal de vijgenboom niet in bloei staan en er geen vrucht aan de wijnstok zijn,
al zal de opbrengst van de olijfboom tegenvallen en zullen de velden geen voedsel voortbrengen,
al zal het kleinvee uit de kooi verdwenen zijn en er geen rund in de stallen over zijn –
ik zal dan toch in de HEERE van vreugde opspringen, mij verheugen in de God van mijn heil.’

Habakuk 3:17,18

Daarom zal ik!

Heer, doe mij te midden
van de stormen van het leven
altijd zien op wie U bent
en op de redding die U
mij heeft gegeven.

Laat mij in tegenspoed
nooit vergeten wie U bent:
de Allerhoogste,
Koning der koningen,
de Vredevorst,
Die mij bij name kent.

Laat mij in goede en slechte dagen
altijd Uw grootheid bezingen.
Ja, laat mij U loven en prijzen,
van Uw trouw en goedheid zingen.

U bent het Anker van mijn ziel,
de Stem van Hoop die mij doet leven.
Daarom zal ik U loven en prijzen,
al de dagen die U mij nog gaat geven.


God's rijke zegen en nabijheid
voor de komende week.
Dat we Hem zullen blijven loven, prijzen, en aanbidden,
ja, zingen tot Zijn glorie en eer, ondanks ...

Een liefdevolle groet,
Rita


Vanwege copyright wil ik hier niet de volledige teksten plaatsen maar geef bij een Engels lied een link naar de teksten.
Soms staat er onderaan ‘Meer weergeven’, als je hierop klikt, komt de rest van de tekst in beeld.
Verder staat er onderin ‘Naar het Nederlands vertalen’; als je dit aanklikt, komt de Nederlandse vertaling van het lied in beeld.
Ik wil er wel bij zeggen dat de vertaling een beetje gebrekkig kan zijn, maar wel voldoende om het lied te kunnen begrijpen.

>> Tekst en ‘vertaling’ van het lied ‘Hope’ van Lara Martin

2 opmerkingen:

  1. Wow! Wat een prachtig nummer. Zo zuiver, prachtige tekst. Heel bemoedigend. Dank je voor wat je deelt. Het is heel goed elkaar aan te moedigen en te bemoedigen. Dwars door alles heen de Heer te blijven loven. Zegengroet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Yvonne!
      Het is zeker goed om elkaar te bemoedigen als ook aan te moedigen!
      Blijft belangrijk.

      Verwijderen