zondag 18 april 2021

Week 16 - Ik kan niet zonder U!

De afgelopen dagen sluit ik mijn Stille Tijd af met het lied ‘Ik kan niet zonder U’ van Christian Verwoerd.
Een lied dat mij steeds meer doet beseffen hoe zeer we Hem, Zijn liefde, Zijn hulp, Zijn kracht, Zijn wijsheid, Zijn genade, elke dag opnieuw nodig hebben.
Van nature zijn we geneigd om onze eigen wegen te gaan, om onze eigen boontjes te doppen, en we gaan vaak pas naar Hem toe als we het niet meer weten, of niet meer kunnen.
Het is mijn gebed dat met het dieper wordende besef van ‘niet zonder Hem kunnen’, we Hem ook meer (en eerder) zullen zoeken om van Hem te leren, het van Hem te verwachten en van Hem te ontvangen. 


     >> ‘Ik kan niet zonder U’ van Christian Verwoerd

                           
Er zijn een aantal Bijbelverzen/gedeelten die in mijn gedachten komen, of die mij afgelopen week aan dit lied deden denken, maar de eerste woorden van Psalm 37:5 uit de Naardense Bijbel zijn wel de woorden die, met iedere keer als ik het lied hoor, klinken in mijn hoofd: ‘Cirkel in al je gangen om de Ene’.
Andere vertalingen spreken over ‘Leg je leven in Zijn handen’, of ‘Wentel je weg op de Heere’, maar de woorden uit de NB raken mijn hart.
Voor mij gaan die dieper en verder; want met deze woorden wordt de diepe betekenis ervan voelbaar in mijn hart.
In gedachten zie ik een roofvogel die boven in de lucht rondcirkelt, gefixeerd op enige beweging in het veld onder hem.
Ik denk terug aan de tijd dat de kinderen klein waren en ze om mij heen bleven draaien, voor mijn voeten liepen; de ene keer omdat ze iets zo graag wilden vragen, of hebben, of omdat ze bang waren voor het onbekende rondom hen, of gewoon omdat ze mijn aandacht wilden, mijn persoon even helemaal voor zichzelf, mijn onverdeelde aandacht.
Kleine voorbeelden die slechts een fractie weerspiegelen wat de tekst wilt zeggen, maar het voor mij wel visueel maken.
Mijn focus …
Mijn bron …

In al je gangen om de Ene cirkelen …

Hem tot de belangrijkste Persoon van je leven maken, hebben.
Niets doen, nergens aan beginnen, zonder Hem erin te kennen.
Geen enkele dag zonder Hem beginnen, noch eindigen.
Openstaan voor Zijn leiding, daarop gericht zijn; verlangend om Zijn wil te doen, en niet op eigen verlangens of behoeften.
Alles wat je nodig hebt aan liefde, kracht, troost enz. in de eerste plaats bij Hem zoeken, in Zijn Woord; van Hem willen ontvangen om door te kunnen geven, uit te kunnen delen.
Hem vragen om wijsheid en inzicht, zodat je zult weten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen, wat wel, of niet te doen; zodat je zult weten wat Hem vreugde schenkt, als ook wat Zijn hart bedroeft.
Om Hem heen cirkelen zodat je vol wordt van Hem, en gericht raakt om dat te doen wat Hem de meeste glorie brengt.
Zo om Hem heen cirkelen dat je ogen en oren die dingen gaan zien en horen, die Hij wil dat je ziet en hoort; die dingen je hart zullen raken die Zijn hart raken, en zo tot troost en bemoediging zijn voor een ander.

Aan het begin van de dag om Hem heen draaien, verlangend om door Hem te worden gevoed, om van Hem te ontvangen wat je nodig hebt voor die dag aan wijsheid, liefde, troost, moed, nieuwe kracht, …
Gedurende de dag contact houden met Hem: ‘Ben ik nog op de goede weg, Heer?’
‘Wat wilt U, Heer, dat ik doe?’
‘Help mij, Heere!’
'Ontferm U, Heere!’
'Geef mij wijsheid, Heere!’
Aan het einde van de dag voor het slapen gaan Zijn aangezicht zoeken om te belijden, te danken, de nacht aan Hem toe te vertrouwen …

In al je gangen om de Ene cirkelen …
Omdat je beseft dat je niet zonder Hem kunt!

Psalm 43:3a
‘Zend Uw licht en Uw waarheid; laten die mij leiden!’

Psalm 119:105
‘Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’

Spreuken 4:11
‘Ik onderwijs je in de weg van de wijsheid en laat je in de rechte sporen treden.’

Johannes 15:5
‘Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.

Jakobus 1:5
‘En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.’

Heer, kom met Uw licht en Uw waarheid;
kom met Uw Geest, laat Die mij leiden.
Wijs mij de weg die U wilt dat ik ga, en
laat mijn hart zich in Uw wil verblijden.

Ik kan niet zonder U; niet zonder Uw hulp,
niet zonder Uw wijsheid, niet zonder Uw kracht.
Schenk mij, Heer, elke dag wat ik nodig heb,
opdat U, met alles, de eer wordt gebracht.

Dank U, dat ik mag vragen;
dank U, dat U wilt geven.
Dank U, dat U er altijd bent;
zonder U kan ik niet leven.

- Amen - 


Gods zegen voor de komende week,
en een liefdevolle groet,
Rita
 

9 opmerkingen:

  1. Zo bedankt. Mooi om dat aan het begin van de dag te lezen. Ik vind het mooi dat je jezelf ook invoert: de tijd dat de kinderen klein waren, om je heen draaiden. Dat beeld neem ik mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor je reactie, Aritha!
      Ik leer veel van het kijken naar mijzelf, als ouder, en de kinderen; het geeft me een beter en groter besef van God als Vader.
      'Hoeveel te meer ...' zijn dan o.a. woorden die herhaaldelijk terugkomen.

      Verwijderen
    2. Ik zal het meenemen de dag in: hoeveel te meer.
      Hoe gaat jouw week?

      Verwijderen
  2. Wat een mooi lied. En fijn wat je erover deelt. Niet in een cirkel van zorgen draaien maar om de Ene cirkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven. Het emotioneert mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, Aritha, dichtbij Hem zijn. "Ik kan niet zonder U." Heel mooi hoe je het hebt verwoord. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen