zondag 26 december 2021

Week 52 - Met diep ontzag

Het is vandaag 2e Kerstdag, maar ook tevens de laatste zondag van dit jaar, en daarmee ben ik  aangekomen bij de laatste Blog van een jaar ‘Gedachten en gedichten bij een Lied’.
En ik denk dat er geen mooiere manier is om dit af te sluiten dan met een lied dat Hem alle eer geeft, en ons tegelijk bewust maakt van Wie God is.
Luister, zing en lees je weer mee?


  >> Opwekking 707 – Met diep ontzag

                                                       

  >> I stand in awe of You - Soul Survivor & Momentum



God, de Schepper
‘Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, …’
Exodus 20:11a

God, de Eeuwige
‘Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.’
Openbaring 1:8

God, Heilig en Almachtig
'In het jaar dat koning Uzzia stierf, zag ik de Heere zitten op een hoge en verheven troon, en de zomen van Zijn gewaad vulden de tempel.
Serafs stonden boven Hem. Ieder had zes vleugels: met twee bedekte ieder zijn gezicht, met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij.
De een riep tot de ander:
Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!’
Jesaja 6:1-3

God, Alomtegenwoordig en Alwetend
‘HEERE, U doorgrondt en kent mij. Ú kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten. U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd. Al is er nog geen woord op mijn tong, zie, HEERE, U weet het alles.’
Psalm 139:1-4

God, vol van wijsheid en kracht 
‘Onze Heere is groot en geweldig in kracht, Zijn inzicht is onmetelijk.’
Psalm 147:5

God van Liefde
‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’
Johannes 3:16

De grootheid en heerlijkheid van God
‘Van U, HEERE, is de grootheid, de macht, de luister, de kracht en de majesteit. Want alles wat in de hemel en op de aarde is, is van U. Van U, HEERE, is het Koninkrijk, en U hebt Zich verheven tot een Hoofd boven alles.’
1 Kronieken 29:11


Er zijn geen woorden genoeg die onze Heer en God kunnen omschrijven.
Hoe we het ook proberen, we zullen altijd tekortschieten, omdat Hij altijd groter, heerlijker, mooier en veel omvattender is dan wij ons ook maar kunnen voorstellen, laat staan benoemen.
En toch is het goed om steeds opnieuw te bedenken en jezelf voor te houden Wie God is.

Onze God is eeuwig, niet aan tijd en plaats gebonden.
Hij is de Schepper van hemel en aarde; het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
Hij is de Almachtige, de Alomtegenwoordige en de Alwetende, maar ook heilig en rechtvaardig, en volmaakt in wijsheid en liefde.
Zijn wijsheid is niet te doorgronden, noch de liefde die Hij voor ons heeft.

Hemel en aarde, als ook alles dat daarop leeft, is geschapen door Hem in Zijn wijsheid.
Uit liefde heeft Hij een verlossingsplan gegeven toen de mens zondigde.
In Zijn wijsheid had Hij alles uitgedacht en uit liefde gaf Hij ons Zijn Zoon.
In Zijn wijsheid kwam Zijn Zoon als een baby, werd God mens als wij, en uit liefde gaf de Zoon de heerlijkheid die Hij bij Zijn Vader had op, om zo als zondeloos Lam de schuld van de wereld te dragen.
In Zijn wijsheid had God alles bedacht en uitgewerkt tot in het kleinste detail; uit liefde gaf Hij aan ons wat Hem het meest dierbaarst was.
Een volmaakt reddingsplan voor onvolmaakte mensen. 

Gebroken en Volmaakt
Volmaakt werd Gebroken
Gebroken Volmaakt! 

'Het begrijpen is mij te wonderbaar, te verheven, ik kan er niet bij.
Psalm 139:6
(NBG)

Is de enige juiste reactie hierop niet Hem aanbidden?

‘En met diep ontzag aanbid ik U!
Met diep ontzag aanbid ik U!
Heilig God, ik zing mijn loflied nu
met diep ontzag voor U!'


Ondoorgrondelijk zijn Uw wegen,
onnavolgbaar Uw wijsheid.
Onpeilbaar zijn Uw gedachten,
oneindig Uw macht en heerlijkheid.

Onuitsprekelijk is Uw liefde,
onmetelijk Uw barmhartigheid.
Ongeëvenaard is Uw genade,
ongekend Uw goedertierenheid.

Indrukwekkend is Uw geduld,
onbegrijpelijk Uw alwetendheid.
Grenzeloos is Uw mededogen,
ontzagwekkend Uw heiligheid.

Onwankelbaar is Uw trouw,
onovertroffen Uw grootheid.
Overvloedig is Uw vergeving,
volmaakt Uw rechtvaardigheid

En al schiet ik tekort in het benoemen,
ik wil U loven, prijzen en danken.
En vol ontzag zal ik voor U zingen
met vreugdevolle klanken.


Dat het besef van Wie Hij is je ook tot bemoediging, kracht en sterkte mag zijn.

Gods rijke zegen
en een liefdevolle groet,
Rita Klapwijk


* Uit het gedicht >> ‘Gebroken volmaakt’

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige afsluiting van blog van een jaar gedachten en gedichten bij een lied. Het is zeker een bemoediging te weten dat Hij er is! Ik wens je Gods zegen toe en zie er al naar uit om al je prachtige blogs en bemoedigende gedichten en woorden weer te lezen in het nieuwe jaar! Liefs van Elya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je mooie blogs van vorig jaar.
    Ik ben blij met jou en je blog(s)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Aritha, voor deze lieve en bemoedigende reactie!
      En dit is ook geheel wederzijds!

      Verwijderen