zondag 5 december 2021

Week 49 - Ik ben Die Ik ben

Vandaag is de eerste zondag van de maand december, en voor mij ook de laatste maand dat ik muziek/liederen ‘uitzoek’.
Was het tot nu soms tot de laatste dag voor mij nog een verrassing welk lied het zou worden, voor deze maand heb ik er nu vier uitgezocht waarvan ik ervaar dat het zo goed is.
Drie daarvan stonden al voor langere tijd in de planning, maar een ander lied nam tot nu toe steeds hun plaats in.
Het is mijn gebed dat de laatste liederen niet alleen ervaren zullen worden als een mooie afsluiting voor dit jaar, maar ook tegelijk hoop en bemoediging geven voor het nieuwe jaar.
Voor deze week het lied ‘Ik ben Die Ik ben’.
Luister en lees je weer mee?



   >> Ik ben Die Ik ben – Elisa (en Reni) Krijgsman     

                                                     

Is dit niet een prachtig en bemoedigend lied om de donkerste maand van het jaar mee te beginnen?
Een maand die vaak veel leegte en eenzaamheid met zich mee draagt, en door alle corona toestanden en regels misschien wel meer dan ooit.
We horen immers steeds meer over depressies, en burn-out, over meer geweld binnen gezinnen.
Hoe velen leven er niet in onzekerheid of hun geliefde het gaat redden, of hoe ze er aan toe zijn als ze blijven leven.
Voor hoe velen dreigt er niet een  faillissement, of is er onzekerheid over hoe lang ze hun baan nog zullen behouden.
Meer dan ooit zien we angst en verdeeldheid, boosheid, frustraties en uitingen daarvan.
En tegelijk, hoeveel wanhoop is er die wij niet zien?

Te midden van al deze dingen klinkt dit lied vol herkenning en Hoop.
Een lied dat ons wijst op WIE God is!
Hij was, Hij is en Hij zal altijd zijn: de ‘Ik ben die Ik ben’, de ‘Ik zal er zijn’!
De Naam die alles wat en wie Hij is omvat.

De Alfa en Omega; het begin en het einde; Jehova Jireh, de Heer die voorziet; de Genezer en Bevrijder, de Voorziener in al onze nood, en de Redder van de eeuwige dood.
Degene die waakt, onze Herder, zorgdragend dat ons niets ontbreekt.
De Vader van de schepping, Het Begin van al het leven, en de wachtende God met uitgestrekte open armen.
De Redder en Verlosser, de Maker van het hoogst volmaakte plan.
Met wegen, die voor ons niet zijn te bevatten, maar barmhartig en genade; de Almachtige.

JWH
‘Ik ben Die Ik ben’, ‘Ik zal er zijn’

In elke omstandigheid, in elke pijn, wanhoop en verdriet.
In de diepste eenzaamheid van de donkerste nacht.
In de grootste onzekerheid van je leven.
In de zwaarste tijd van je bestaan.

Ik ben Die Ik ben; Ik zal er zijn!


Waarom twijfelen we soms zo
als alles stil is in ons, stil blijft;
denkend dat Hij niet luistert,
als we het uitroepen naar Hem?
Waarom is het soms zo moeilijk
om stil te zijn en te wachten;
trekken we onze conclusies
en missen vervolgens Zijn stem?

Is Hij niet barmhartig en genadig,
vol liefde voor wat Hij heeft gemaakt?
Is Hij niet onze Genezer en Bevrijder,
onze Hulp en toevlucht in elke nood?
Zorgt en waakt Hij niet als een Herder,
zodat het ons aan niets ontbreekt;
ons dag en nacht beschermend, terwijl
Hij ons Zijn volmaakte plan bood?

Is Hij niet de God boven alle goden,
is er ook maar iets wat Hij niet kan?
Is Hij niet de Vader voor Zijn kinderen,
of ze nu groot zijn, of nog heel klein?
Verlangt Hij er immers niet naar dat we
in stilte leren luisteren naar Zijn stem,
zodat ons hart zal weten, dat Hij is
de ‘Ik ben die ik ben’, de ‘Ik zal er Zijn’?


‘En Mozes zei tegen God:
Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg:
De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen:
Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?
En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN.
Toen zei God verder tegen Mozes:
Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen:
De HEERE, de God van uw vaderen,
de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob,
heeft mij naar u toe gezonden.
Dit is voor eeuwig Mijn Naam,
dit is Mijn Naam ter gedachtenis,
van generatie op generatie.’
Exodus 3:13,14a,15

‘Want zo lief heeft God de wereld gehad,
dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
opdat ieder die in Hem gelooft,
niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft.’
Johannes 3:16

‘En zie, Ik ben met u al de dagen,
tot de voleinding van de wereld.
Amen.’
Mattheüs 28:20


Gods rijke zegen van Licht en Liefde, van Kracht en Troost, en van Vrede en Hoop  voor jou!

Een liefdevolle groet,
Rita 



2 opmerkingen:

  1. Prachtig! Zo bemoedigend, juist nu er in de wereld alles veranderd. Hij is en blijft altijd bij ons!

    BeantwoordenVerwijderen