zondag 12 maart 2023

Week 11 - Alleen met God ...
Neem de tijd ... (12)

'Laat ons enige verlangen zijn
om tijd te nemen en stil te zijn voor God,
met een onbegrensd geloof 
in Zijn verlangen om
Zichzelf aan ons bekend te maken.
Laten we ons voeden met Gods Woord, 
om ons sterk in geloof te maken.'


‘De mens heeft het nodig alleen te zijn met God.

Andrew Murray


Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd, immers,
als Jezus dit al zo nodig had,
hoeveel te meer niet wij!

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd in het besef
welk een voorrecht dit is,
elke dag opnieuw.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd, zodat Hij
je kan bekleden met
Zijn kracht en Zijn Geest.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd, er is geen andere
weg naar heiligheid dan door
veel alleen met Hem te zijn.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd, opdat Hij
je kan vullen met Zijn volheid,
Zijn vreugde en Zijn vrede.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om alleen
met God te zijn.
Neem de tijd en de ontdek
de zegen, die uitgaat van tijd
doorgebracht alleen met Hem.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd … 



Als het leven mij benauwt,
of onrust mijn ziel vult met strijd,
weet ik, dat alleen dicht bij U zijn,
mij weer vrede geeft en bevrijdt.

De rust en stilte opzoeken,
het komen in Uw nabijheid,
brengt alles in mij tot rust,
terwijl mijn hart wordt verblijd.


De hier bovenstaande woorden vertolken precies wat ik ervaar als ik me in de stilte terugtrek om met Hem alleen te zijn.
En met deze steeds terugkerende ervaring, bemerk ik aan mezelf, dat het verlangen daarmee ook groter wordt om met Hem alleen te zijn, als ook hoezeer ik dit nodig heb.
En niet alleen in dagen dat er allerlei zorgen en problemen zijn, en vermoeidheid zo genadeloos toe kan slaan, maar ook op gewone dagen, als alles zijn gangetje gaat.
Het afgelopen jaar heb ik opnieuw bemerkt hoe ontzettend belangrijk het is om juist op dagen dat alles goed gaat, tijd met Hem alleen door te brengen, om gevoed te worden, gesterkt, opgebouwd en onderwezen te worden, zodat als kwade dagen komen, je niet onderuit geslagen wordt.

Als het leven mij goedgezind is,
of alles gewoon zijn gangetje gaat,
juist dan moet ik met U alleen zijn,
opdat U mij echt in alles voorgaat.

In de stilte en rust met U alleen,
wordt mijn ziel onderwezen en gevoed;
opdat ik in Uw kracht voort kan gaan.
ook in dagen van zorg en tegenspoed.

Ik heb Henk Binnendijk eens horen zeggen in een interview dat ik luisterde, dat als hij vroeg wie er iedere dag 15 minuten in zijn Bijbel leest, er nauwelijks handen omhooggingen.
Deze woorden hebben mij behoorlijk stilgezet en tot nadenken gestemd.
O ja, ik mag dan iedere morgen mijn Stille Tijd houden, maar ik lees dan geen 15 minuten uit Gods Woord.
En ik mag dan iedere avond afsluiten met een Dagboekje, maar ook dan is het vaak maar één tekst die eruit gelicht wordt.
En ik mag dan goede boeken lezen die Gods Woord uitleggen, of aanhalen, of …
Maar iedere dag 15 minuten in de stilte Zijn Woord lezen …

Nu deed ik vorig jaar mee met het 'Joni's Chronological Bible Reading Program*', de Bijbel in één jaar in chronologische volgorde, en ik kwam erachter dat dit gemiddeld wel zo’n 15 minuten per dag in beslag nam; soms iets meer, en soms iets minder.
Soms dacht ik er nog wat verder over na, en soms was de enige gedachte die boven kwam, dat de Heer het toch wel heel erg belangrijk moest vinden dat ik het ook zou lezen, zelfs als ik niet begrijp waarom dat er nu toch allemaal in moest staan.
Want ja, die ellenlange geslachtregisters, al die wetten, en de vele herhalingen die er in het Oude Testament staan.
Af en toe begon ik soms echt aan mijzelf te twijfelen, zo van: ‘hm …, dat heb ik toch net gelezen?', en dan bladerde ik soms gewoon weer even terug om te kijken hoe het nu zat.
Ik kan me dus eigenlijk niet goed voorstellen dat er veel mensen zullen zijn die ervoor kiezen om precies die hoofdstukken, die Bijbelboeken, nu eens even gaan lezen.
Ik in ieder geval niet, jij wel?
En toch ...
Ze staan in de Bijbel, dus de Heer vindt het belangrijk.

Maar met dat het jaar vorderde, bleven de woorden van Henk mij wel bij, en ik denk dat, mede daardoor, ik ervoor gekozen heb om dit jaar opnieuw de hele Bijbel te lezen.
Mede daardoor, want ik bemerkte ook dat, -hoewel het soms ook echt afzien was, als ook het nodige aan discipline en doorzettingsvermogen van mij vroeg, het ook zegen voortbracht.
Een moment van extra rust, een moment met een onverwachte bemoediging of troostrijk woord, een moment tot aansporing, of een liefdevolle terechtwijzing.
Een moment waarin ik nieuwe moed of kracht kreeg, of waar tranen hun spoor langs mijn wangen vonden, en waar er met de tranen lucht en ruimte kwam.
Momenten, waarin ik meer van Hem mocht, en mag, ontdekken, Hem steeds meer leer kennen, en waar ik vorig jaar ‘overheen’ las, springt er nu ineens uit, alsof de Heer hiermee wil aangeven: nu is de juiste tijd voor dit Woord!
Momenten, waarin ik tot bidden werd gedreven, of tot (extra) voorbede werd aangespoord; of de noodzaak van voorbede nog meer ben gaan inzien.
Och, en eigenlijk nog zoveel meer.

Alleen zijn met de Heer, alleen zijn met God.
In de stilte, zonder afleiding, alleen met Hem en Zijn Woord; en dan niet vanaf de telefoon, maar dat papieren Boek, weet je wel.
We hebben het zo vreselijk hard nodig, veel meer nog dan we vaak maar beseffen!
Hoe denken wij toch zonder, of met weinig te kunnen, als zelfs Jezus, Gods eigen Zoon, het zo hard nodig had?
(Getuigt dat in wezen niet van ongelooflijke hoogmoed?)

‘Christus op aarde had het nodig;
Hij kon het leven van een Zoon in het vlees niet leven zonder
Zich van tijd tot tijd af te zonderen van Zijn omgeving
en alleen met God te zijn.
Hoeveel te meer moet dit voor ons onmisbaar zijn!’

Andrew Murray

‘En toen Hij de scharen weggezonden had, ging Hij de berg op om in de eenzaamheid te bidden. Bij het vallen van de avond was Hij daar alleen.’
Matth. 14:23

‘En het geschiedde in die dagen, dat Hij naar het gebergte ging om te bidden, en Hij bracht de nacht door in het gebed tot God.’
Luc. 6:12

‘Toen ging Jezus met hen naar een plaats genaamd Gethsemane, en Hij zeide tot de discipelen: zet u hier neder, terwijl Ik heenga om daar te bidden.’
Matth. 26:36

‘…, trok Hij Zich weder terug in het gebergte, geheel alleen.’
Johannes 6: 15b

Alleen met God zijn, om Zijn Woord te lezen, om te bidden.
Gaf de Here Jezus ook Zelf niet ons dit gebod, met de belofte dat God zou horen en verhoren?

‘Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.’
Matth. 6:6

Murray durft het zelfs heel erg scherp te stellen:
‘Er is geen ware, diepgaande bekering, geen ware, diepgaande heiligheid, geen bekleding met de Heilige Geest en met kracht, geen blijvende vrede of vreugde, zonder dagelijks alleen te zijn met God.’
Zo scherp, zo stellig, durf ik de eerste paar dingen (nog?) niet te stellen, maar zijn woorden stemmen me zeker tot verder nadenken hierover.
Er zijn een paar dingen die ik echter wel heel zeker weet, namelijk dat het een voorrecht is om iedere dag met Hem alleen te mogen zijn, en dat er daadwerkelijk grote zegen verborgen is in het alleen zijn met Hem.

Welk een voorrecht
van onschatbare waarde
is het om elke dag alleen
met U te mogen zijn.
Om te mogen komen
in Uw nabijheid en te
drinken van het levende
water van Uw fontein.

Welk een zegen
van onschatbare waarde
ligt er verborgen in tijd
doorgebracht met Hem.
Hoe groot is jouw
verlangen naar een
ontmoeting met God,
het horen van Zijn stem?


Ik bid dat Gods Geest onze ziel zo aan zal raken, dat we hongerig(er) worden naar Zijn Woord, en steeds meer gaan verlangen naar Hem, naar bij Hem zijn, naar tijd met Hem alleen.

‘Waarlijk, mijn ziel, keer u stil tot God,
want van Hem is mijn verwachting;
waarlijk, Hij is mijn rots en mijn heil, mijn burcht,
ik zal niet wankelen.
Op God rust mijn heil en mijn eer,
mijn sterke rots, mijn schuilplaats is in God.’

Psalm 62:6-8

Gods rijke zegen voor de komende week
en een liefdevolle groet,
Rita


* >> Joni's Chronological Bible Reading Program

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel Rita. Neem de tijd, ook als de tijd een loopje met je neemt en de dag vorbij is voordat je er erg in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen