maandag 6 maart 2023

Week 10 - Bij God zoek ik mijn rust ...

De afgelopen paar weken zijn heel intensief geweest, zowel emotioneel als ook voor mij lichamelijk, en vermoeidheid zet me nu dan ook even helemaal stil, zelfs nadenken kost me moeite.
Mijn agenda is op een Bijbelstudie na leeg, en ik verheug mij op deze week zonder verdere afspraken.
En zo zal er ook deze week dus geen extra blogje vanuit het Dagboek zijn, maar wil ik graag een heel oud blogje (van mijn eerste blog, en iets herschreven) met jullie delen.
Zoals te verwachten was, gaat het over rust; een rust die we alleen bij Hem kunnen vinden.
Het hoort niet in of bij de serie 'Neem de tijd, o mijn ziel, neem, de tijd ...', maar het past er zo tussen.




Kom bij Mij,
kom, en vindt rust.
Kom bij Mij!

In de stilte van Mijn aanwezigheid
mag je alles loslaten,
en alles van je af laten glijden.
Alles wat zoveel pijn en verdriet gaf,
alles wat je zo bezighield en houdt,
en je zo moe heeft gemaakt.
Alles mag je laten gaan,
want alleen dan komt er ruimte,
nieuwe ruimte voor Mij,
nieuwe ruimte
voor Mijn Geest in jou.

Ik ben de Bron van al het leven,
wie uit Mij drinkt zal leven
en nimmermeer dorst hebben.
In Mijn aanwezigheid zul je gelukkig zijn;
in Mijn nabijheid zul je vreugde vinden.
En Mijn vrede en rust zullen neerdalen
tot in het diepst van je hart,
tot in het diepst van je ziel.

Want Ik, Ik ben je behoud,
je kracht en sterkte;
bij mij ben je veilig.
Bij Mij vind je rust.
bij Mij kom je tot rust.
Kom, laat Mij
je ziel verkwikken.

Kom,
en vindt rust.
Kom.

'Waarlijk, mijn ziel, keer u stil tot God,
want van Hem is mijn verwachting; ...'
Psalm 62:6


Heer,
in de drukte van alles
dat is gebeurd,
van alle beslommeringen,
en dingen die mij zo
bezig hebben gehouden,
en die mij nog soms zo bezighouden,
kies ik ervoor om net als David,
mijn rust bij U te zoeken.
Want ik weet, Heer,
bij U,
bij U alleen,
kom ik werkelijk
helemaal tot rust.

Als ik Uw woord doorzoek,
Uw woorden lees
 over rust en over stilte;
over het verkeren
in Uw aanwezigheid,
het zijn in Uw nabijheid;
de kracht en sterkte
die bij U te vinden is,
dan vult diepe vrede
en diepe rust
mijn hart.

De druk en drukte,
de dingen van alle dag,
als ook alle beslommeringen,
verdwijnen naar de achtergrond
en maken plaats
en ruimte
voor U.

Even niets moeten,
even geen agenda,
even geen drukte,
alleen U.
Geen andere woorden
dan deze:
'Bij God zoek ik mijn rust,
van Hem is mijn verwachting.'
En ik sluit mijn ogen,
en laat de stilte 
van dit moment
tot een verkwikking worden
van mijn ziel.

Ik weet mij veilig
in Uw aanwezigheid.
Ik weet mij geborgen
in de schaduw van Uw vleugels.
Ik weet mij geliefd.
En ik kom tot rust
bij U.


'Waarlijk, mijn ziel keert zich stil tot God,
van Hem is mijn heil;
waarlijk Hij is mijn rots en mijn heil,
mijn burcht, ik zal niet al te zeer wankelen.

...
Op God rust mijn heil en mijn eer,
mijn sterke rots, mijn schuilplaats is in God.'
Psalm 62:1,8

6 opmerkingen:

  1. Heel veel zegen en rust toegewenst, lieve Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oude berichten bewerken en delen is heel goed. Vooral als je moe bent en geen zin hebt, dan zie je opeens wie God toen was. Wat vervelend dat je zo moe bent, Rita. Het kan ons zo inpakken hè. Maar we moeten naar ons lijf luisteren. De moeheid heeft een stem en zegt vertelt ons iets. Veel liefs van je zus in Christus :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, voor je lieve reactie, Aritha.
      Mooi zoals je dat zegt: 'De moeheid heeft een stem en vertelt ons iets.'
      Dat doet het zeker, al valt het niet altijd mee om dan goed te luisteren 😊💖

      Verwijderen
  3. Kom maar lekker tot rust bij Papa God. Toen ik bijna een jaar geleden gedwongen door mijn lichaam meer rust moest nemen en ik dat bij Hem bracht zei Hij : meer tijd voor intimiteit met Mij. En dat is ook gebleken. Alleen bij Hem vinden we echte rust.
    Sterkte Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Danielle, zo waar: echte rust is alleen bij Hem te vinden, als ook de kracht om weer verder te kunnen.

      Verwijderen