maandag 15 januari 2024

Week 3 - God alleen!
Neem de tijd ... (25)

‘Doch de God van alle genade, Die u in Christus geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten.’
(NBG)

‘De God nu van alle genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, Hij Zelf moge u na een korte tijd van lijden – toerusten, bevestigen, versterken en funderen.’
(HSV)

1 Petr. 5:10


Murray heeft dit hoofdstukje de titel ‘De God van alle genade’ gegeven, maar met wat hij schrijft beperkt hij zich tot het feit, dat God alleen, -elke dag en in alles, het middelpunt van ons bestaan moet zijn, het enige voorwerp van ons vertrouwen, als ook onze enige hoop, krachtbron, enz.
Ik worstel een beetje met de tekst die hij erbij gegeven heeft, niet om wat er staat, want dat zijn zulke prachtige en bemoedigende woorden, maar omdat ik er niets over kan terugvinden, behalve dat hij de tekst een paar keer aanhaalt.
Toch zegt hij zulke mooie en rake dingen, staat er zoveel in dit hoofdstukje dat ik er over moet schrijven, en verschillende citaten eruit wil delen.


Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om aan het begin
van elke dag je hart te richten
op Degene Die je Krachtbron is,
je hoop en je vertrouwen.
Neem de tijd, en bedenk, dat
alleen Hij je geschikt kan maken
voor het leven en de taken
van die dag.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd aan het begin
van elke nieuwe dag
om te bedenken wie je bent
en waar je staat.
Neem de tijd tot je inziet
dat je vanuit jezelf niets kunt
en Hem werkelijk in alles
nodig hebt.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, totdat je hart
rust in Hem, en de belofte
van Zijn Woord in jou
zijn ingang vindt.
Neem de tijd en hoor:
'Ik, de God des vredes,
bevestige u in alle goeds.'

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en hoor:
‘Ik, de God van alle genade,
zal je na een korte tijd van lijden,
volmaken, toerusten, sterken
en vast doen staan.’

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd …

‘Elke nieuwe dag zou de eerste en voornaamste gedachte moeten zijn -God,
God alleen kan mij geschikt maken om deze dag te leven zoals Hij het zou willen.’

Andrew Murray


Opnieuw klinkt vandaag de oproep en de aansporing om toch elke dag met de Heer te beginnen.
Hoewel het belangrijkste is, en blijft, dat we elke dag tijd met de Heer hebben -ongeacht het tijdstip, tóch is er heel wat voor te zeggen om de dag, élke dag, met Hem te beginnen.
In het tijdstip op zich ligt dan al het teken van het ons afhankelijk weten van Hem; dat we beseffen, dat we niets kunnen, niets zijn, zonder Hem.
Dat we Hem nodig hebben als we thuis zijn, maar ook op ons werk; onderweg in de auto, op de fiets, lopend, bus of trein …; maar ook in onze ontmoetingen en contacten met anderen.
Dat we ons vertrouwen op Hem stellen, Zijn leiding verlangen voor de dag die voor ons ligt, en niet in eigen kracht de nieuwe dag die voor ons ligt in willen gaan.
Hoewel wat Murray zegt vaak makkelijker gezegd is dan gedaan, toch zijn het ware woorden, en geloof ik dat het ons streven mag zijn om ons daar naar uit te strekken.

‘God Zelf moet het enige voorwerp
van ons vertrouwen zijn,
van dag tot dag;
wanneer wij denken aan ons werk,
onze noden, ons leven,
en alle verlangens van ons hart
- moet God Zelf onze enige hoop
en ons vertrouwen zijn.’

Weet je …
Er ligt Rust in het beginnen van de dag met Hem.
Niet gelijk rennen en vliegen, je koffie of ontbijt naar binnen schrokken, of overslaan, maar vanuit de rust bij Hem aan de taak die wacht beginnen.
Er ligt Vrede in het beginnen van de dag met Hem.
De dag beginnend met Hem, in de rust en stilte die er ’s morgens nog is, en vrede vinden in het bij Hem zijn, door te bidden en Zijn woord te lezen.
Vrede, helende vrede, Shalom, om de dag tegemoet te treden in de zekerheid, dat Hij met je meegaat, en je geen moment alleen zult zijn.
Er ligt Hoop en (nieuwe) Moed in het beginnen van de dag met Hem.
Het leven is niet makkelijk, er komt steeds meer op ons af, er wordt steeds meer van ons verlangt, en er is steeds meer dreiging om ons heen.
De berichten die ons dagelijks overspoelen, kunnen zo ontmoedigend werken, en hoop ontnemend zijn, maar de dag beginnend met Hem, betekent de dag beginnen met de Hoop die we hebben door de Here Jezus Christus, en houden we moed, óf ontvangen we nieuwe moed als we dat nodig hebben,
Er ligt Kracht in het beginnen van de dag met Hem.
En waar het ons aan kracht ontbreekt, ligt nieuwe kracht klaar bij Hem, en Hij verlangt zo ons te geven wat we nodig hebben of wat ons ontbreekt.
Het ligt immers iedere dag opnieuw klaar voor ons (Klaagl. 3:22,23), maar hoe kan Hij het ons geven als we niet bij Hem komen om het in ontvangst te nemen?

'Indien Gijzelf niet meegaat, doe ons van hier niet optrekken’, woorden van Mozes uit Exodus 3:15; woorden die met regelmaat in mijn gedachten komen als ik de dag in Zijn handen leg.
Ik weet dat Hij in mij woont, ik weet dat Zijn Heilige Geest in mij is, ik weet dat ik nooit alleen ben, dat Hij altijd bij mij is, en toch … de woorden geven weer wat in mijn hart leeft, het verlangen dat ik de dag niet zonder Hem wil ingaan.’

‘Gezegende God en Vader,
met het oog op het leven en werken
van deze nieuwe dag,
rust mijn hart in U,
mijn hoop is in Uw Woord,
‘De God des vredes
bevestige u in alle goeds’;
‘De God van alle genade
zal u volmaken,
bevestigen,
sterkten
en grondvesten’. 

Andrew Murray

Dit gebed van Murray raakt mij.
Het is een kort gebed, maar het geeft onze diepe afhankelijkheid van Hem in alles weer, en het maakt daarbij ook gebruik van Gods eigen Woord.
Wat ik ook zo mooi vind met dit gebed is, dat zelfs als het je niet lukt, of er geen mogelijkheid is om eerder op te staan om de dag met Hem te beginnen, -omdat je bijvoorbeeld een druk gezin hebt met heel jonge, of kleine kinderen, je nachten gebroken zijn (en jij daardoor ook), er altijd wel even een momentje is om dit gebed te bidden, en zo heb je toch, al is het maar even, dat contact met de Heer gehad, heb je even naar Hem opgekeken en uitgesproken, 'Heer, ik heb u zo nodig, ook vandaag (of misschien wel júist vandaag) weer.'

Ja, het kan ons moeite kosten om ons dit eigen te maken.
Ja, het betekenen dat we wat eerder uit bed moeten komen.
Dus ja, het vraagt wat van ons, kost ons wat, maar als je er eenmaal een gewoonte van gemaakt hebt, wil je niet anders meer; kun je je haast niet meer voorstellen dat je het niet eerder deed, en mis je het als het een keer door omstandigheden toch niet kan.

Dat de Heer een diep verlangen en een niet te stillen honger naar Hem en Zijn Woord in ons hart mag leggen, zodat Hij werkelijk, elke nieuwe dag, de eerste is aan wie wij zullen denken en bij Wie we willen zijn.

Gezegende eeuwige Vader,
laat mij elke morgen ontwaken
met een hart dat altijd en
als eerste op U is gericht,
omdat zij weet, en beseft,
dat alles wat zij nodig heeft
voor de taken van die dag,
alleen bij U voor haar klaarligt.

Gezegende eeuwige Vader,
U bent mijn Bron van Kracht,
mijn Hoop en mijn Vertrouwen,
mijn Gids voor elke dag.
Mijn leven ligt in Uw handen,
het behoort toe aan U alleen;
U wil ik dienen en eren, in alles
wat ik mag doen, met diep ontzag.

Zegen, Shalom
en een Liefdevolle groet,
Rita

6 opmerkingen:

  1. Lieve Rita
    💜🪴
    Wat een prachtig schrijven ✍️ van jou ook deze keer.
    💜🪴
    Op de morgen met Hem beginnen!
    Wat een kostbaar iets.
    Zo belangrijk, stil worden voor Hem
    Dankbaar voor wat jij hebt mogen schrijven , zodat we het kunnen lezen.
    🪴💜
    Dank U lieve Heer voor deze kostbare woorden die U Rita weer hebt laten schrijven.
    🪴💜
    Liefs en dichtbij Hem
    Douwina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor wat je hier doorgeeft. Ik vind deze blog weer zo mooi omdat ik de aanmoediging erin proef.

    BeantwoordenVerwijderen