zondag 21 februari 2021

Week 8 - Ik bouw op U!

‘Ik bouw op U’ is een lied dat al heel lang tot één van mijn favorieten behoort.
Het is een lied dat mij keer op keer bemoedigd, hoop geeft en opricht, als ook dat het mij telkens opnieuw aanspoort om op Hem te blijven vertrouwen.


 >> Christian Verwoerd – Ik bouw op U



  >> Nederland zingt – Ik bouw op U



Met dat ik het lied beluister, meezing, en de tekst meelees, gaan mijn gedachten in eerste instantie naar Psalm 18
En hoewel ik met het lezen van deze Psalm vele verbindingen ontdek tussen het lied en deze Psalm, lukt het me maar niet, hoezeer ik ook mijn best doe, om een begin te krijgen met schrijven.
Menig begin verdwijnt in de prullenbak.
Uiteindelijk besluit ik dan maar eerst een boterhammetje te gaan eten; het is nog wel vrij vroeg, maar goed, soms is het gewoon goed om even ergens afstand van te nemen.
En dat was ook nu het geval.
En zo gebeurt het dat als ik na mijn boterhammetjes ook nog even geniet van een kopje koffie, mijn gedachten vanuit dit lied niet meer bij Psalm 18 uitkomen, maar bij een Persoon, bij Jezus.
De link met Psalm 18 blijft bestaan, als ook met vele andere Psalmen, want alles verwijst immers vanuit het Oude Testament naar Hem, dus zeker de moeite van het lezen en overdenken waard.
En zo zing ik opnieuw zachtjes in mijzelf het lied terwijl ik mijn gedachten laat gaan naar Hem, naar mijn Jezus.

… Ik bouw op U, mijn schild en mijn Verlosser 
Jezus, U bent het Fundament van mijn leven, door Uw vergoten bloed zijn al mijn zonden vergeven, en heeft U mij verlost uit de macht van de boze.
Ja, Uw bloed is een beschermend schild rondom mij; U bent mijn Verlosser!

… Niet eenzaam ga ik op de vijand aan!
Ik ben nooit alleen, waar ik ook doorheen moet gaan, wat er ook in mijn leven gebeurt, wat er ook op mijn pad komt, met welke vijanden ik ook heb te dealen: U bent met mij alle dagen van mijn leven, ja, tot aan de voleinding van de wereld, want dit heeft U mij beloofd in Uw Woord.
Welke vijand er dus op mijn pad komt, ik sta er nooit alleen voor, want U bent met mij.

… Sterk in Uw kracht … 
De kracht die U op deed staan uit de dood, is in mij!
Uw Heilige Geest is in mij!
U bent mij in alles voorgegaan en heeft de overwinning behaald!

… gerust in Uw bescherming …
U bent de Goede Herder, Die Zijn leven heeft gegeven voor Zijn schapen, en dus ook voor mij.
U gaat voor mij uit, U leidt mij, U zorgt voor mij.

… Gelovend ga ik …
Ik geloof.
Ik geloof al vele jaren, maar het is niet iets dat stil is blijven staan.
Groei, ontwikkeling …

… eigen zwakheid voelen en telkens meer moet ik Uw kracht verstaan
Uw kracht ontdekken, juist op die momenten, in die perioden als ik zwak ben.
Uw kracht, die zich ten volle openbaart in mijn zwakheid; als ik het toelaat, U de kans geef.
Bewust worden van mijn zwakheid, en Uw kracht.
Steeds meer bewust worden, en zijn van hoezeer ik U, Uw kracht, nodig heb, elke dag en in alles wat ik doe.
Steeds meer de kracht van Uw Heilige Geest, die in mij is, leren verstaan en van daaruit gaan leven.

… Toch rijst in mij een lied van overwinning …
Helaas nog niet altijd, maar wel steeds meer.
U heeft de overwinning behaald!
U, Jezus, bent Overwinnaar!
‘Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.’
Ik moet nu denken aan mijn MT van de afgelopen week:
Psalm 22;8,9
‘Dezen vertrouwen op strijdwagens en die op paarden, maar wij hebben de Naam van de Heere, onze God, in herinnering geroepen. Zij kromden zich en vielen, maar wij zijn opgestaan en staande gebleven.’
In de naam van de Heere, onze God, de naam van Jezus: Opgestaan en staande gebleven: Het lied van overwinning!

… Gij voert de strijd, de huld' is u gewijd …
U, Heer Jezus, hebt de strijd gestreden en de overwinning behaald.
Dank U wel, dat ik weten mag, dat welke strijd ik ook op mijn weg tegen zal komen, daar nooit alleen voor zal staan; U bent er bij.
Dank U wel, ik prijs Uw grote Naam!

… In 't laatste uur zal 'k zegevierend ingaan
Delen in Zijn lijden, is delen in Zijn overwinning!!
Niet omdat ik het zo goed heb gedaan, niet omdat ik zo goed ben geweest, maar omdat Hij het kleed van rechtvaardigheid over mijn schouders heeft gelegd.
Ik kan en mag zegevierend de eeuwigheid met hem ingaan, om wat Hij voor mij heeft gedaan.

… In rust met U …
In rust met U, omdat mijn naam, door Uw lijden en sterven, geschreven is in Uw Boek.
In rust met U, omdat de Vader in de hemel niet mijn zonden ziet maar U, Die voor mij de straf voor mijn zonden op Zich heeft genomen.
In rust met U, mijn schild en mijn Verlosser.

… Die mij hebt voortgeleid.
U leidt mij voort tot ik voor eeuwig bij U zal zijn, en U, -Uw liefde, Uw kracht, Uw bescherming,  en Uw overwinning vergezellen mij tot die dag.

Ik bouw op U en ga in Uwe Naam!
Jezus, U bent het Fundament van mijn leven, de grond waarop ik mijn huis bouw.
In Uw Naam mag ik gaan; Uw Naam waarin zoveel verborgen is.
(Zie mijn vorige Blogje: >> ‘Isn’t the Name …’)

Jezus,
U bent de grond waarop ik loop;
de lucht, die ik inadem om te leven.
U bent het Die mij vult met hoop
en mij altijd met liefde zal omgeven.

Op U, mijn Heer, bouw ik mijn leven,
U bent mijn bescherming en mijn kracht.
Niets hoef ik alleen tegemoet te treden,
U hebt immers alles al voor mij volbracht.

Met vallen en opstaan ga ik voort, en word me
daarbij meer en meer van Uw kracht bewust.
En vanuit Uw kracht in mijn zwakheid zing ik
het overwinningslied mee naar hartenlust.

Dank U, Heer, voor de strijd die U hebt gestreden;
dank U, voor de overwinning die U hebt behaald.
Dank U, voor de toekomst die mij wacht,
doordat U voor mij de prijs hebt betaald.

Jezus,
U bent het Fundament
waarop ik mijn leven bouw.
In Uw Naam ga ik voort,
geleid door Uw liefde en trouw.


Bouw je leven op Jezus, en je zult nooit beschaamd uitkomen!

Gods rijke zegen en bescherming voor de komende week
en een liefdevolle groet van mij,
Rita
 

2 opmerkingen:

  1. Zo blij met dit stukje....ik mis zo het samen zingen/bidden.
    Psalm 18 hoort bij mijn belijdenis.
    40 jaar geleden.....en het lied " ik bouw op U mijn schild en mijn verlosser" 4 jaar later mijn dooplied in een zware periode.
    Altijd was de Here nabij....ook nu! Hij is mijn schild en mijn verlosser!
    Lieve groet en zegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder om te horen, Anja, dat beiden zowel de Psalm als het lied zo'n belangrijke plaats in je leven hebben.
      Dank je wel, voor het delen!
      Ja, de Heere is ons altijd nabij, voorheen, nu, als in de toekomst.
      Zegen ook voor jou!
      Liefs Rita.

      Verwijderen