zondag 28 februari 2021

Week 9 - U bent mijn schuilplaats, Heer!

Deze week wijk ik toch even af van de volgorde die ik tot nu toe heb aangehouden met Engels/Nederlandse liederen, en volgt er dus deze week opnieuw een Nederlands lied.
Opnieuw eentje die me na aan het hart ligt, maar die denk ik bij zeer velen bekend en geliefd is.
Hoewel de meesten dit lied zullen kennen vanuit Opwekking, heb ik gekozen voor de uitvoering van Rolof Mulder.


   >> Rolof Mulder – U bent mijn schuilplaats, Heer  (Opwekking 176)


‘Zeker, mijn ziel is stil voor God; van Hem is mijn heil.
Zeker, Hij is mijn rots en mijn heil, mijn veilige vesting; ik zal niet al te zeer wankelen.

Zeker, mijn ziel, zwijg voor God, want van Hem is mijn verwachting.
Zeker, Hij is mijn rots en mijn heil, mijn veilige vesting; ik zal niet wankelen.
In God is mijn heil en mijn eer; mijn sterke rots, mijn toevlucht is in God.
Vertrouw op Hem te allen tijde, volk; stort uw hart uit voor Zijn aangezicht.
God is voor ons een toevlucht.’

Psalm 62:2,3,6-8

Terwijl ik aan het nadenken ben over dit lied en de bovenstaande woorden uit Psalm 62, heb ik in eerste instantie de neiging om het daar bij te laten en alleen een gedicht te schrijven.
Immers, zeggen de woorden van de Psalm als ook het lied niet genoeg?
Maar dan ineens moet ik denken aan de kleine overdenking die ik afgelopen vrijdag binnenkreeg via *Joni & Friends ‘Submit and Resist’ 

Joni brengt mij met de overdenking en deze woorden uit Jacobus 4:7 & 8a - ‘Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten. Nader tot God, en Hij zal tot u naderen.’ - bij de vraag of ik dit lied ook zo makkelijk en vol overtuiging meezing als het leven moeilijk is; als ik ‘gebombardeerd word met handgranaten van angst, en zorgen en ongerustheid’. (Zie Devotional/Overdenking)
Ik heb geen idee wat jouw antwoord op deze vraag is, maar als ik eerlijk ben, dan moet ik bekennen dat ik het dan niet altijd kan zingen, of met dezelfde overtuiging als in tijden dat ik God heel dichtbij ervaar.

Het lied heeft een heel lieflijke melodie, makkelijk meezingbaar, maar als we de woorden diep tot ons hart laten doordringen, goed nadenken bij wat we zingen, dan komt bij mij het diepe besef binnen dat dit lied net als het lied van mijn vorige Blog ‘Ik bouw op U’ een proclamatielied is, dat eigenlijk vraagt om krachtig gezongen te worden, vanuit het diepst van ons hart.
Het is een lied waarmee we een boodschap afgeven, zowel voor onszelf, als voor een ander, als ook voor de onzichtbare wereld om ons heen.
En dit laatste brengt mij weer bij de Overdenking van Joni, bij de woorden uit Jacobus.

We weten dat de boze altijd alles op alles zal zetten om ons onderuit te slaan, ons bij God vandaan te halen, onze kracht te ondermijnen.
Zijn aanvallen komen dan ook vaak op momenten dat we kwetsbaar zijn, zoals bijvoorbeeld ’s nachts.
Dus als we ’s nachts niet kunnen slapen -wat bij Joni wel vaker het geval is, denk ik, zal hij juist die momenten gebruiken om ons te bombarderen met gedachten die ons bang en ongerust maken.
En dat haalt ze in deze Overdenking ook aan, en ze neemt ons vervolgens mee naar haar ‘korte, maar krachtige verdediging’, naar Jacobus 4:7,8a en geeft ons aan de hand van deze woorden bruikbare handvatten.

‘Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten. Nader tot God, en Hij zal tot u naderen.’

Als eerste wijst ze op het woorden ‘onderwerp je’, oftewel, geef alles over aan God.
Vervolgens wijst ze er op dat we het schild van geloof dienen op te heffen, en het zwaard van de Geest -dat is het Woord van God, moeten grijpen en de duivel weerstaan, wat wil zeggen: duw hem weg door hem op jouw beurt te bekogelen met elke geloof-gevulde belofte uit de Bijbel die je maar kunt bedenken.
En als laatste: nader tot God, de Kapitein van je redding; Hij zal elke ‘granaat’ die de duivel onze kant op gooit neutraliseren.
Daarbij moedigt ze ons aan om Jacobus 4:7,8a uit ons hoofd te leren, zodat we niet overrompelt zullen worden, maar als een goed soldaat voorbereid zullen zijn.


Nu zijn we niet allemaal in de gelegenheid om ’s nachts, als we belaagd worden door de boze, een lied als bijvoorbeeld ‘U bent mijn schuilplaats, Heer’ te zingen, maar het lied kunnen wel zachtjes in onszelf opzeggen, samen met de Bijbelverzen waar het lied op is gebaseerd, of soortgelijke Bijbelverzen.
De Bijbel staat er vol mee!
Wat mij altijd extra helpt, is als ik de teksten persoonlijk maak, zoals hieronder; probeer het ook maar eens.

Psalm 62:2,3,6-8
‘Zeker, mijn ziel is stil voor U, o God; van U is mijn heil.
Zeker, U bent mijn rots en mijn heil, mijn veilige vesting; ik zal niet al te zeer wankelen.

Zeker, mijn ziel, zwijg voor U,  Heere God, want van U is mijn verwachting.
Zeker, U bent mijn rots en mijn heil, mijn veilige vesting; ik zal niet wankelen.
In U is mijn heil en mijn eer; mijn sterke rots, mijn toevlucht is in U.
Ik vertrouw op U te allen tijde; stort mijn hart uit voor Uw aangezicht.
U, o God, bent mijn toevlucht.’

Psalm 18:2,3
‘Ik heb U hartelijk lief, HEERE, mijn sterkte.
U, HEERE, bent mijn rots en mijn burcht en mijn Bevrijder,
mijn God, mijn rots, tot Wie ik de toevlucht neem,
mijn schild en de hoorn van mijn heil, mijn veilige vesting.’


In de stilte van de nacht,
als het duister mij omringt;
gedachten en gevoelens
mij aan alle kanten belagen,
richt ik mijn aandacht op U,
want U bent mijn schuilplaats
en het zijn Uw Vaderarmen
die mij ook hier zullen dragen.

In tijden van pijn en verdriet,
van moeiten en vele zorgen,
bent U mijn toevlucht en stort ik
mijn hart uit voor Uw aangezicht.
U bent mijn heil en mijn rots;
van U is mijn verwachting.
U bent mijn veilige vesting,
op U houd ik mijn oog gericht.

Ik zal altijd blijven zingen
van Uw liefde en Uw trouw;
hoe U verlost en bevrijdt,
mij omgeeft en op mij past.
Ja, op U zal ik vertrouwen;
in Uw kracht ben ik sterk.
Ik zal nimmer wankelen,
want U houdt mij vast.

Blijf ook de komende week dicht bij Hem;
lees Zijn woord, memoriseer het
en je hebt een krachtig wapen.

Gods zegen
en een liefdevolle groet,

Rita.


* Via >> Aritha Vermeulen op Facebook kwam ik in aanraking met de Devotionals (Korte Overdenkingen) van Joni & Friends.
Iedere week vertaald zij één van de Overdenkingen en plaatst deze op haar Facebookaccount; een echte aanrader om te volgen.
Je kunt jezelf ook abonneren op deze Overdenkingen en ze zo dagelijks in je mail ontvangen.
Zie : >> Daily Devotional – Joni & Friends)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten