zondag 23 mei 2021

Week 21 - Heilige Geest

Afgelopen week kwam ik bij dit nummer van Reyer.
Ik kende het niet, maar hoe mooi en toepasselijk is dit nummer nu we dit weekend herdenken en vieren dat de Heilige Geest werd uitgestort.
En hoe goed is het niet om dit niet alleen te herdenken en te vieren, maar ook om nog eens goed na te overdenken Wie Hij is, waarom Hij kwam, en welke plaats Hij in ons leven heeft; welke plaats wij Hem geven in ons leven,

Ik denk dat de tekst van dit lied meer dan genoeg zegt, dus van mijn kant uit geen enkele andere toevoeging dan enkele verwijzingen naar de Bijbel.
Nou ja, en een gedicht, want die hoort op dit Blog er gewoon bij.


        >> Heilige Geest – Reyer


>> Tekst van het lied


Jesaja 44:3
‘Want Ik zal water gieten op het dorstige en stromen op het droge. Ik zal Mijn Geest op uw nageslacht gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen.’


>> Handelingen 2 – De uitstorting van de Heilige Geest

Job 33:4
‘De Geest van God heeft mij gemaakt, en de adem van de Almachtige heeft mij levend gemaakt.’

Jesaja 42:5
‘Zo zegt God, de HEERE, Die de hemel heeft geschapen en hem heeft uitgespannen, Die de aarde heeft uitgespreid en wat daarop uitspruit, Die de adem geeft aan het volk dat daarop is, en de geest aan hen die daarop wandelen: …’

Lukas 3:16
‘… antwoordde Johannes allen: Ik doop u wel met water, maar Hij komt Die sterker is dan ik, bij Wie ik niet waard ben de riem van Zijn sandalen los te maken. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.’

Johannes 14:16-18
‘ En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.’

Johannes 14:23
‘Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.’

Johannes 14:26
‘Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.’

Johannes 15:15
‘Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb.'

Johannes 15:26
‘Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen.’

Johannes 16:13
‘Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.’

Handelingen 1:8
’… maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.’

Romeinen 5:5
‘En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is.’

Johannes 16:7
‘Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.’

Judas 1:20,21
‘Maar u, geliefden, bouw uzelf op in uw allerheiligst geloof en bid in de Heilige Geest, bewaar uzelf in de liefde van God en verwacht de barmhartigheid van onze Heere Jezus Christus, tot het eeuwige leven.’

1 Korinthe 3:16
‘Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?’

Mattheüs 5:13-16
‘U bent het zout van de aarde; maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen en door de mensen vertrapt te worden. U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.’ 

Johannes 7:38
‘Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.’






Hemelse Vader, ik bid U:
‘Vul mijn hart opnieuw
met Uw Heilige Geest;
ik verlang zo naar meer
van U in mijn leven.

Naar meer van Uw liefde,
van Uw bewogenheid en kracht.
Naar meer vrijmoedigheid
om Uw boodschap van genade
door te kunnen geven.

Naar een sterker geloof;
een oor dat hoort, een oog dat ziet.
Naar meer passie en vuur,
om Uw Woord van liefde en hoop
vol toewijding door te geven.

O hemelse Vader,
laat Uw Geest stromen van levend water
uit mijn binnenste doen vloeien;
mij maken tot een zout en een licht;
mij leiden om in alles tot
Uw eer en glorie te kunnen leven.’

- Amen - 


Gezegend Pinksterfeest
en een liefdevolle groet,
Rita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten