zondag 30 mei 2021

Week 22 - What do You say

Soms is ons hart vol vragen,
vol onbegrip, verdriet en pijn.
Waarom moet dit zo zijn;
het is zo zwaar om te dragen.

Soms is ons hart vol boosheid,
vol ongeloof, en zo verward.
Zijn onze dagen vol van smart,
en woedt in ons een heftige strijd.

Waar bent U nu, Heer;
wat heeft U te zeggen?
Hoe kan ik het bij U neerleggen;
het doet zo ongelooflijk zeer.

Het lied voor deze week is een lied dat misschien allerlei emoties en/of verdrietige herinneringen oproept, maar ik hoop, en bid in het bijzonder, dat het lied vooral een lied zal zijn dat troost en bemoedigd; dat je (opnieuw) Gods liefde en altijd aanwezige nabijheid doet ervaren.

Voor dat je naar het lied luistert, is het goed om het verhaal achter dit lied te kennen.
Voor wie het Engels goed machtig is >>HIER<< de link naar het YouTube-filmpje, en mocht je Engels niet toereikend zijn, lees dan hieronder het verhaal in grote lijnen.
(Heb het zo goed mogelijk proberen te vertalen, als ook verderop de tekst van het lied)


Achtergrond
‘What do You say’ is geschreven door Eileen Walker (dochter van Tommy Walker), zo’n twee à drie maanden nadat zij haar beste vriendin had verloren.
Ze had het die dag heel erg moeilijk en omschrijf die dag dan ook als ‘een verschrikkelijke dag’.
Eigenlijk had ze het heel druk, was er van alles en nog wat ze moest doen voor de kerk, voor school, maar het lukte haar niet.
Dus liep ze naar beneden naar de piano, en terwijl ze alleen maar kon huilen, vroeg ze de Heer wat Hij te zeggen had, want zelf kon ze alleen maar zeggen dat het een verschrikkelijke dag was; dat ze boos was, en verdrietig, en verward en overweldigd.
Dat ze Zijn stem niet kon horen, en dat ze er eigenlijk van overtuigd was dat de Heer heel boos op haar was, en dat ze niet precies wist wat er allemaal gebeurde.
Ze bestormde de Heer met allerlei vragen, zoals ‘Wat zegt U, Heer? Laat me zien wat ik verkeerd doe? Wat doe ik? Wat zegt U? Wat gebeurt er?’
Ze schreeuwde het uit naar de Heer om Zijn stem te horen, want al wat ze kon horen was haar eigen pijn en verdriet en boosheid enz.

Zo zat ze achter de piano, stilletjes, wachtend, maar op een gegeven moment herinnerde de Heilige Geest haar aan Psalm 34:19‘De HEERE is nabij de gebrokenen van hart’.
En ze had zo iets van, oké, ik ben gebroken van hart, dus Hij is dicht bij mij.
Ook herinnerde zich het vers dat zegt dat Gods woord niet leeg zou terugkeren (Jes. 55:11), dus ze zei tegen zichzelf: ‘Oké, de Bijbel zegt ‘Hij is dicht bij de gebrokenen van hart’ en ik weet dat mijn hart gebroken is, en ik weet dat Zijn woord niet leeg terugkeert, dus hier ben ik, ik ga hier gewoon zitten en bij Hem zijn, want ik geloof Zijn woord.’
Zo zat ze voor een poosje achter de piano terwijl ze zachtjes pingelde en zong ‘What do You say’, ‘What do You say’… (Wat zegt U, wat zegt U)

En ze kan niet vertellen hoe het precies ging, maar ineens zong de Heer naar haar: ‘I’m the God Who’s close to the brokenhearted; I’m the God Who weeps with those who weep.’ (‘Ik ben de God Die dicht bij de gebrokenen van hart is. Ik ben de God Die huilt met hen die huilen.)
Als water ging het door haar heen, ze weet niet hoe ze het precies moet omschrijven, maar de Heer zong het zo duidelijk naar haar, dat ze brak.
Ze had verwacht dat de Heer haar op van alles en nog wat zou aanspreken, maar in plaats daarvan kwam Hij met Zijn vriendelijkheid, met Zijn nabijheid, alsof Hij zei: ‘Eileen, Ik huil met je mee, Ik ben bij je’, en zodra ze de waarheid van dit refrein uitzong, was het alsof de schellen van haar ogen vielen, werd Zijn Woord, dat zegt dat ‘de waarheid je vrijmaakt’, werkelijkheid.
‘Ik vertel je, de waarheid zette mij vrij!’

Zodra ze in overeenstemming kwam met wat WAAR was, was alsof ze de Heer naast zich zag zitten en ze kon ook zien dat Hij daar de hele tijd was geweest, dat Hij haar nooit had verlaten, dat Hij haar ook niet zou verlaten, dat Hij daar was ook precies op dat moment, en dat Hij met haar mee huilde.
Ze getuigt dat God een goede God is, een Vader, dat Hij met ons rouwt als wij rouwen; Hij is zo goed!

Na het verhaal achter dit lied, spreekt ze de wens uit dat als je rouwt, en het maakt niet uit of het nu gaat om het verlies van een dierbare, of wat anders, er is immers zoveel om te rouwen in deze dagen, maar dan is het haar gebed dat je de Vader dit lied over je uit laat zingen, want het is de waarheid.
En ze bidt dat de waarheid je vrij zal maken.

Verder wijst ze erop dat alleen Jezus de wensen van ons hart kan vervullen, en dat Hij echt meer dan genoeg is.
‘Hij is goed; Hij is onze alles in al.
En hij houdt ontzettend veel van je!
Hij is niet boos op je, maar Hij houdt van je, en Hij huilt met je mee.
Alle eer aan Hem!’


      >>  What do You say – Eileen Walker


Tekst van het lied:

Wat zegt U;
wat zegt U, als pijn het enige is wat ik voel.
Wat zegt U,
Heer, wat zegt U, wanneer ik Uw gezicht niet zien kan.
Ik hoor U zeggen:

‘Ik ben de God Die dicht bij de gebrokenen van hart is.
Ik ben de God Die huilt met hen die huilen.
Ik ben de God Die jouw lijden en pijn kent.
Ik ben de God Die altijd blijft.’

Dat is wat U zegt!
(ik weet, ik weet, ik weet)
Dat is wat U zegt!

Maar wat zegt U,
wat zegt U, als woede het enige is dat ik nog voel.
Wat zegt U,
(Ik heb het nodig om te weten)
wat zegt U, als ik alleen maar leugens hoor.
Ik hoor U zeggen (tegen mij):

‘Ik ben de God Die dicht bij de gebrokenen van hart is.
Ik ben de God Die huilt met hen die huilen.
Ik ben de God Die jouw lijden en pijn kent.
Ik ben de God Die altijd blijft.’

Dat is wat U zegt!
(ik hoorde het toen U het tegen mij zei, Heer)
Dat is wat U zegt!

Zo, ik zal me blijven vastklampen aan elk van Uw woorden, Heer;
(oh), ik zal vasthouden aan wat WAAR is.
Want het heeft mijn ogen geopend om te kunnen zien dat U bij mij was.
De hele tijd.
Elke dag.

(Ja) ik zal me blijven vastklampen aan elk van Uw woorden, Heer;
(Ja) ik zal vasthouden aan wat WAAR is.
Want het heeft mijn ogen geopend om te kunnen zien dat U bij mij was.
De hele tijd.
Elke dag.

(Ja) ik zal me blijven vastklampen aan elk van Uw woorden, Heer;
(Ja) ik zal vasthouden aan wat WAAR is.
Want het heeft mijn ogen geopend om te kunnen zien dat U bij mij was.
De hele tijd.
Elke dag.

De hele tijd.
Op elke manier (bent U er geweest, Heer)
De hele tijd.
Elke dag (van mijn leven)
De hele tijd.
Op elke manier.

Dat is wat U zegt, Heer.
(U houdt Uw woord, Heer)
Dat is wat U zegt!


Psalm 34:19
‘De HEERE is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verbrijzelden van geest.’

Hebreeën 13:5
‘… want Hij heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten.’

Lukas 7:13
‘En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet.’

Jesaja 42:3
‘Het geknakte riet zal Hij niet verbreken, de uitdovende vlaspit zal Hij niet uitblussen; …’

Johannes 11:35
‘Jezus weende (huilde).’

Psalm 147:3
‘Hij geneest de gebrokenen van hart, Hij verbindt hen in hun leed.’

Johannes 11:33
‘Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering.’

Hebreeën 4:15
‘Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde.’

Romeinen 12:15
HSV - ‘…,  en huil met hen die huilen.’
NBV - ‘…, heb verdriet met wie verdriet heeft.’

U bent het …

Heer, U bent altijd bij ons,
elke dag, ja, elk moment.
Geen enkele seconde zijn
Uw ogen van ons afgewend.

U bent het, Die meevoelt in elk lijden,
Die weet heeft van elk hartzeer en elke pijn.
U bent het, Die huilt met hen die huilen,
en verdriet heeft met wie verdrietig zijn.

U zult ons nimmer verlaten,
elke dag houdt U ons vast.
En er is geen enkel verdriet
dat niet in Uw hand past.

U bent het, Wiens hart bewogen is,
U bent het, Die verbindt en geneest.
U bent het, Die verlost en bevrijdt,
U bent het, Die zegt: ‘Wees niet bevreesd!’

‘Ik ben met je alle dagen;
in alles sta Ik je bij.
Ga in geloof en vertrouwen;
Mijn Woord maakt je vrij!’


Gods zegen voor de komende week
en een liefdevolle groet,
Rita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten