zondag 7 november 2021

Week 45 - Speak the word

Met mijn Stille Tijd ben ik al een paar weken bezig in Psalm 119, maar het was door hetgeen ik de één/twee dagen geleden las dat ik moest denken aan dit lied van Tommy Walker; een lied dat ik al heel lang geleden had opgeslagen in ‘mijn Bibliotheek’ van You Tube, omdat het een lied naar en van mijn hart is.
Luister en lees je weer mee?



          >> Speak the Word - Tommy Walker

          >> Tekst + Vertaling 


Allerlei vragen
Allerlei vragen komen in mij op als ik stilsta bij dit lied.
Wat betekent het Woord van God – de Bijbel, nog voor ons?
Welke plaats heeft de Bijbel in ons leven?
Welke waarde heeft de Bijbel voor ons?

Zien we de Bijbel nog als een manier waarop God tot ons spreekt?
Maakt het lezen van de Bijbel (nog) deel uit van ons dagelijks leven?
Laten we ons in ons dagelijks leven nog wel leiden door dit Woord?

Geloven we eigenlijk nog wel dat dit Woord van begin tot het einde (de) Waarheid is?
Accepteren we, -na zoveel eeuwen, alles ook nog als relevant voor de tijd waarin we leven?
Of doen we een aantal dingen af als ‘dat was voor toen’?

Wat doen we met dit Boek?
Meer nog, wat mag dit Boek doen in ons leven, met ons leven?


Belijdenis, gebed en beloften
In het lied voor deze week klinkt diep verlangen, belijdenis, innig gebed en beloften door.
Luister nog eens, en hoor …
Het diepe verlangen naar dat God toch Zijn eeuwige en onfeilbare Woord -belijdenis- zal spreken, opdat de waarheid van Zijn woord ons zal bevrijden -gebed-.
Dat God toch Zijn eeuwige, goddelijke heilige Woord -belijdenis- zal spreken, opdat onze ziel tot rust kan komen, ons kan vormen en heel maken -gebed-.

Onze belofte, dat we Zijn Woord in ons hart zullen opbergen, elk deel zullen koesteren, ons gebed, dat het tot genezing en vernieuwing mag zijn, en ons door en door zal reinigen.
Onze belofte, dat we het tot onze vreugde zullen maken, we zullen leven bij zijn licht, omdat we weten dat deze woorden, die zo vol rijkdom en wijsheid zijn, ons geloof zal doen groeien.

Dat God Zijn eeuwige, onfeilbare Woord -belijdenis- zal spreken, zijn kracht zal vermeerderen om alle leugens te verdrijven -gebed-.
Dat God Zijn eeuwige, goddelijke heilige Woord -belijdenis- zal spreken, opdat het ons pad zal verlichten-gebed-; gelovend dat elke belofte uit Zijn Woord ‘Ja en Amen’ is -belijdenis-.

Als je deze dingen lees, wat denk je dan, wat doet het met jou?
Denk daarbij eens terug aan de vragen die aan het begin gesteld werden.
Zelf ervaar ik het als heel goed om af en toe weer eens over deze dingen na te denken en zo’n lied zet me dan echt weer eens even helemaal daarbij stil, en wakkert het verlangen naar meer van Zijn woord aan.
Maar het spoort me ook aan om daar wat mee te doen, zodat het verlangen niet weer vervaagd, en wegebt.


Verlangen
Als onze dagen vol zijn met van alles en nog wat, leert de ervaring dat het rustig stilzitten om Zijn woord te lezen er vaak als het eerste bij inschiet.
En soms vraagt het duidelijke keuzes van ons en plannen om hier prioriteit aan te geven.
Afgelopen week hoorde ik Henk Binnendijk in een interview zeggen, dat hij af en toe met een preek/toespraak de volgende vraag bij zijn publiek neerlegt: ‘Wie van jullie leest iedere dag een kwartier uit de Bijbel?’
Ik kan je wel zeggen dat deze vraag goed binnenkwam.
Ja, ik houd iedere dag mijn Stille Tijd, maar dat bedoelde Henk niet, nee, hij bedoelde echt gewoon gaan zitten en gaan lezen.
Henk gaf aan dat er maar weinigen zijn die dan hun hand opsteken.

Hoe groot is ons verlangen echt?
Hunkeren we echt naar Gods Woord?

Vanmorgen las ik in mijn Stille Tijd het volgende vers (131) uit Psalm 119:    
                ‘Ik sper mijn mond open en hijg, want ik verlang naar Uw geboden.’
Het Boek zegt: ‘Ik smacht van verlangen naar alles wat U gebied.’
De Groot Nieuws Bijbel gebruikt het woord ‘begerig’, en de NBV het woord ‘dorstig’, maar bij alle vertalingen gaat de mond wijd open verlangend  om gevuld te worden.
Is onze mond wijd opengesperd?


Zaaien
Ik moet nu denken aan een voor mij heel belangrijk citaat, dat ik dan ook op mijn Blog ‘Into Your Hands’ aan de zijkant heb gezet, zodat ik het regelmatig tegenkom en lees.
Het is van Ralph Waldo Eamerson:

            ‘Zaai een gedachte en je oogst een daad.
             Zaai een daad en je oogst een gewoonte.
             Zaai een gewoonte en je oogst een karakter.
             Zaai een karakter en je oogst een bestemming.’

Gedachte: ‘Hmm, misschien morgenochtend maar eens wat eerder opstaan om de Bijbel te lezen’; of ‘Weet je wat, ik leg zo mijn Bijbel op de keukentafel, als dan mijn kopje koffie neem, lees ik gelijk voortaan wat.
Daad: ‘Mijn wekker eerder gezet, en daar blijft hij voortaan op staan’; en ‘Mijn Bijbel gepakt en op de keukentafel gelegd’.
Gewoonte: ‘Iedere dag sta ik nu eerder op om in mijn Bijbel te lezen’, en ‘Steevast pak ik nu mijn Bijbel als ik koffie ga drinken’.
Karakter: ‘Ik kan de dag niet meer beginnen zonder Gods Woord te lezen’, en ‘Ik kan mijn koffiemoment niet meer voorstellen zonder mijn Bijbel er bij te lezen.
Bestemming: ‘Lezend uit Gods Woord ben ik waar ik moet zijn: In Zijn aanwezigheid.’


Spreek Uw Woord, Heer,
Uw eeuwige, en onfeilbare Woord.
Leg Uw Waarheid diep in mij
en maak mij vrij.

Spreek Uw Woord, Heer,
Uw eeuwige, goddelijke heilige Woord.
Breng mijn ziel tot rust,
maak haar stil;
vorm mij, maak mij heel;
precies zoals U wil.

Spreek Uw Woord, Heer,
Uw eeuwige, en onfeilbare Woord.
Verhoog toch zijn kracht,
opdat leugens worden afgeslacht.

Spreek Uw Woord, Heer,
Uw eeuwige, goddelijke heilige Woord.
Laat het de lamp zijn
op mijn pelgrimsreis;
vaststaan als Uw beloften,
rijk en wijs.

Ik berg Uw Woord, Heer,
diep in mijn hart.
Elk deel zal ik koesteren
zodat het geneest en vernieuwt,
reinigt en heiligt,
ja, alles in mijn leven ontwart.

Ik zal het tot mijn vreugde maken,
leven in zijn licht.
Opdat mijn geloof zal groeien,
mij sterk en standvastig maakt,
dankbaar en blij,
met ogen alleen op U gericht.

‘Maar Hij ‘(Jezus) antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.’
Mattheüs 4:4

‘Welzalig zijn de oprechten van wandel, die in de wet van de HEERE gaan.
Welzalig wie Zijn getuigenissen in acht nemen, die Hem met heel hun hart zoeken, die ook geen onrecht bedrijven, maar in Zijn wegen gaan.'
Psalm 119:1-3

‘Voor eeuwig, HEERE, staat Uw woord vast in de hemel.’
Psalm 119:89

‘De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.’
Mattheüs 24:35

‘Hoe zoet zijn Uw woorden voor mijn gehemelte, zoeter dan honing voor mijn mond.’
Psalm 119:103

‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’
Psalm 119:105

‘Ja, Uw getuigenissen zijn mijn bron van blijdschap, zij zijn mijn raadgevers.’
Psalm 119:24

'Uw getuigenissen zijn wonderen, daarom zal mijn ziel die in acht nemen.
Het opengaan van Uw woorden geeft licht, het schenkt eenvoudigen inzicht.
Ik sper mijn mond open en hijg, want ik verlang naar Uw geboden.'

Psalm 119:129- 131

‘Ontsluit mijn ogen en laat mij aanschouwen de wonderen van Uw wet.’
Psalm 119:18


Het is mijn gebed dat Gods woord een steeds grotere en belangrijkere plaats in ons leven zal krijgen en Hij onze ogen zal openen zodat we de wonderen van Zijn Woord kunnen zien.

Gods rijke zegen voor de komende week
en een liefdevolle groet,
Rita




Geen opmerkingen:

Een reactie posten