zondag 14 november 2021

Week 46 - Toekomst vol van Hoop

Het lied voor deze week staat ook al een tijdje op mijn lijstje, maar steeds was er een ander lied dat dit lied wat naar de achtergrond schoof.
Nu echter, met alle nieuwe maatregelen, waarvan het maar de vraag is of ze ook werkelijk maar voor drie weken zullen zijn, en de onzekerheid wat alles met zich meebrengt, dringt dit lied zich naar voren in mijn gedachten en in mijn hart.
‘Een toekomst vol van Hoop!’
Velen kennen het ongetwijfeld al, maar toch vraag ik je om toch opnieuw dit lied mee te luisteren, en met aandacht mee te zingen als je het kent.
Dat het tot bemoediging en vreugde mag zijn, ja, tot vermeerdering van Zijn lof en eer!



          >> Toekomst vol van Hoop – Sela

          >> Tekst 


‘Een toekomst vol van Hoop’ is een lied van hoop en vertrouwen, van bidden en geloven, van getuigen en uitzien naar.
Een lied om juist te zingen als ons leven donker is, geteisterd door moeiten en zorgen, met een overvloed aan vragen, en waar het niet begrijpen ons soms aanvliegt.
Om te (blijven) geloven en vertrouwen dat er een einde komt aan de donkere nacht waarin we ons bevinden.
En met het zingen van het lied kiezen we ervoor om te midden van onze omstandigheden omhoog te zien naar de Allerhoogste, naar Degene Die alle macht heeft, Die ons geluk voor ogen heeft, en ons een toekomst vol hoop heeft gebracht door Zijn Zoon, Jezus, en om daarvan te getuigen.


Zing, al is het met tranen die stromen.
Zing, en geef Hem daarmee de ruimte
om in jouw zwarte nacht te komen.
Zing, al is het met gebroken stem.
Zing, en laat je hart gevuld worden
met woorden en beloften van Hem.

Zing, en eer Hem te midden er van.
Zing, zodat Hij door jou heen
andere mensen aanraken kan.
Zing, verhoog je Koning en Heer.
Zing, want Hij is waardig en
verdient onze dank, lof en eer.


Ik wil je aan de hand van het lied meenemen naar Gods Woord, omdat daar de woorden van het lied zijn terug te vinden, en waardoor er zo kracht en bemoediging van het lied uitgaat; waardoor het ons hart zo vult met vreugde.
Het is niet gebaseerd op wat iemand denkt en schrijft, maar het zijn woorden die hun oorsprong vinden in de woorden en beloften van God.
Psalm 119:130 zegt: ‘Het opengaan van Uw woorden geeft licht, het schenkt eenvoudigen inzicht.’ 
God verlangt ernaar om het licht in je leven te doen ontsteken, je duisternis op te klaren. (Psalm 18:29) Verlang je daar ook naar?
Lees dan mee, zodat Gods licht ook kan schijnen in jouw leven.
Vraag Hem om je ogen te openen, zodat je de wonderen van Zijn woord mag aanschouwen (Psalm 119:18), en Zijn licht en vreugde je hart zal vullen.

Omhoog kijken en bidden

‘Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal.
Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.’

Psalm 121:1

‘Sla uw ogen op naar omhoog, en zie Wie deze dingen geschapen heeft; …’
Jesaja 40:26a (lees ook vers 12-25 en 26b-31)

‘Daarom zal iedere heilige tot U bidden ten tijde dat U Zich laat vinden.’
Psalm 32:6a

Vragen en niet begrijpen

‘Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.’
Jesaja 55:8,9

‘…, u, die door Mij gedragen bent vanaf de moederschoot, gedragen vanaf de baarmoeder. Tot uw ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn, ja, tot uw grijsheid toe zal Ík u dragen; Ík heb het gedaan en Ík zal u opnemen, Ík zal dragen en redden.’
Jesaja 46:3b,4

‘Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.’
2 Kronieken 16:9

Belofte, leiding en Liefde

‘Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven. Dan zult u Mij aanroepen en heengaan, u zult tot Mij bidden en Ik zal naar u luisteren. U zult Mij zoeken en vinden, wanneer u naar Mij zult vragen met heel uw hart.’
Jeremia 29:11-13

‘Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’
Psalm 119:105

‘Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.’
Johannes 14:26

‘…, terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.’
Hebreeën 12:2

Allerhoogste en Almachtige

‘Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HEERE! – U alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde.’
Psalm 83:19

‘En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.’
Mattheüs 28:18

‘Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.’
2 Petrus 3:13

Kijk omhoog, bid en zie uit;
geloof en vertrouw.
Houd vast, want Hij,
Die beloofd heeft, is getrouw.

Al heb je nog zoveel vragen,
begrijp je dingen niet;
onthoud: Hij aanschouwt al
je moeite en je verdriet.

Houd vast aan Zijn beloften,
aan Zijn aan ons gegeven Woord.
Zie op Zijn Zoon, Jezus,
voor ons gebroken, doorboord.

Hij is God, de Allerhoogste,
niets is onmogelijk voor Hem.
Blijf geloven en blijf hopen;
hoor alleen naar Zijn stem.

Geloof, hoop, zie uit

‘En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid.’
Openbaring 22:5

Gods rijke zegen voor de komende week,
en een liefdevolle groet,
Rita

3 opmerkingen:

  1. Prachtig! Dank je wel voor je prachtige blog vol van hoop!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven, vooral ook de toevoeging van de Bijbelteksten! Die laten je het lied intenser beleven en de woorden en beloftes van onze Hemelse Vader des te meer tot je doorklinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elya en Esther, jullie bedankt voor je mooie reactie!

    BeantwoordenVerwijderen