zondag 30 januari 2022

Week 5 - Troost voor de treurende ...

‘Ik heb je tranen gezien!’

‘En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.’
Openb. 21:4

‘Bezwijkt mijn lichaam en mijn hart, dan is God de rots van mijn hart en voor eeuwig mijn deel.’
Psalm 73:26

‘De eeuwige God is voor u een woning, en onder u zijn eeuwige armen.’
Deuteronomium 33:27:3

Mijn geliefde kind,
Ik ken je moeite en je zorgen, je pijn en je verdriet.
Ik ken je omstandigheden, en weet waar je doorheen gaat.
Ik heb weet van je lijden en hoe je eronder gebukt gaat.

'HEERE, U doorgrondt en kent mij. Ú kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten. U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd. Al is er nog geen woord op mijn tong, zie, HEERE, U weet het alles.'  Psalm 139:1-4

Ik zie je worstelen; Ik zie je strijden.
Ik zie je moedeloosheid; Ik zie je wanhoop.
Ik zie je wankelen; Ik zie je balanceren; Ik zie je vallen.

‘Verlos mij, o God, want het water is tot aan de ziel gekomen. Ik ben gezonken in bodemloze modder, waarin men niet kan staan; ik ben gekomen in de waterdiepten en de vloed overspoelt mij. Ik ben moe van mijn roepen, mijn keel is ontstoken; mijn ogen zijn bezweken, omdat ik steeds hoop op mijn God.’  -  Psalm 69:2-4

Ik hoor je smeekbeden.
Ik hoor je roepen.
Ik hoor je zuchten.
Ik hoor je geween.

‘Ik echter zei, in mijn haast: Ik ben afgesneden van voor Uw ogen; maar toch hoorde U mijn luide smeekbeden toen ik tot U riep.’ 
‘Laat mijn gebed voor Uw aangezicht komen, neig Uw oor tot mijn roepen.’
'Want mijn leven teert weg door verdriet en mijn jaren door zuchten; …  Psalm 31:23 Psalm 88:3 Psalm 31:11

Ik zie je tranen.
Ik zie ze stromen over je wangen.
Ik zie hoe ze je kussen nat maken.
Ik zie ze stromen als niemand anders ze ziet.
Ik zie de sporen die ze achterlaten.
Ik weet ervan, ook denk jij soms van niet.

‘Luister naar mijn gebed, HEERE, neem mijn hulpgeroep ter ore, zwijg niet bij mijn tranen, …’  
‘Ik ben moe van mijn zuchten, heel de nacht maak ik mijn bed nat, doorweek ik mijn rustbank met mijn tranen.’
  -  Psalm 39:13 & Psalm 6:7

Alles, Mijn kind, alles is Mij bekend.
Ik heb je gebed gehoord, en je tranen gezien.
Ik zie je moeite en je verdriet, en Ik wacht tot jij het aan Mij geeft.

‘Worden niet twee musjes voor een penninkje verkocht? En niet één van die zal op de aarde vallen buiten Uw Vader om. En ook de haren van uw hoofd zijn alle geteld.’  
‘…: Zo zegt de HEERE, de God van uw vader David: Ik heb uw gebed gehoord, Ik heb uw tranen gezien. …’  
‘Ú ziet het wél, want U aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geeft; …’ -  Matth. 10:29,30 & Jes. 38:5 & Psalm 10:14a

Want Ik ben de veilige schuilplaats voor iedereen die het moeilijk heeft, ja, voor iedereen die angstig en bezorgd is.
Ken je Mijn Naam, zoek je Mij, vertrouw je Mij?
Weet dan dat Ik altijd bij je zal zijn en je nooit zal verlaten, want Ik ben dicht bij hen wiens hart gebroken is en wiens geest verslagen is.
En Ik ben het Die het licht in je leven weer zal ontsteken, en de duisternis weer doet verdwijnen, want Ik ben het Die je troost!

‘De Heere is een veilige vesting voor de verdrukte, een veilige vesting in tijden van benauwdheid. Wie Uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen, omdat Ú, Heere, niet hebt verlaten wie U zoeken.’
‘De Heere is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verbrijzelden van geest.‘ 
‘Want Ú doet mijn lamp schijnen, Heere; mijn God doet mijn duisternis opklaren.’ 
‘Ik, Ik ben het Die troost.’
  -  Psalm 9:10,11 & Psalm 34:19 &  Psalm 18:29 & Jesaja 51:12

Vertrouw op Mij, Mijn kind, vertrouw Míj!
Ik ben altijd bij je; nooit zal Ik jou verlaten!
Zoek je kracht in Mij en in de sterkte van Mijn macht; Ik zal je nooit teleurstellen!

‘HEERE van de legermachten, welzalig de mens die op U vertrouwt. 
‘En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld.’ 
‘Voorts, wees krachtig in de Here, en in de sterkte Zijner macht.’  
‘Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered, op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.’
-  Psalm 84:13 & Mattheüs 28:20 & Efeziërs 6:10 & Psalm 22:6

Weet, Mijn kind, Ik heb je tranen gezien!
Ik zag ze, ook toen niemand anders ze zag;
Ik hoorde je, ook als jij dacht van niet.
Ik zag je wanhoop, je worstelen en strijden;
Ik zag je moedeloosheid, als ook je pijn en je verdriet.

Weet, Mijn kind, Ik heb je tranen gezien!
Je hulpgeroep heeft Mijn oren bereikt;
je smeekbeden zijn niet ongehoord gebleven.
Richt je hoofd omhoog en zie nu op Mij,
zodat Ik je Mijn hulp kan geven.

Mijn kind, Ik heb je tranen gezien!
Laat Mij ze nu drogen,
opdat jij Mijn luister ziet
en je Mijn Naam zal verhogen.










Gods rijke zegen -in troost en Zijn nabijheid, voor de komende week.

Een liefdevolle groet,
Rita

👉 Lees ook: >> 'God weet ervan!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten