zondag 28 maart 2021

Week 13 - Gethsémané

Zelfs na zoveel jaar is ook dit een nummer dat mij nog steeds heel diep raakt.
Het neemt ons mee naar de Hof van Gethsémané naar de strijd die de Heere Jezus daar heeft gestreden.
Een indringend lied met dit keer een citaat om over na te denken.



        >> 1Kees Kraayenoord – Gethsémané



Gethsémané  - Lukas 22:39-46

‘En Hij ging de stad uit en vertrok, zoals Hij gewoon was, naar de Olijfberg; en ook Zijn discipelen volgden Hem. Toen Hij op die plaats gekomen was, zei Hij tegen hen: Bid dat u niet in verzoeking komt. En Hij verwijderde Zich van hen ongeveer een steenworp afstand, knielde neer en bad: Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden. En aan Hem verscheen een engel uit de hemel, die Hem versterkte. En Hij kwam in zware zielenstrijd en bad des te vuriger. En Zijn zweet werd als grote druppels bloed, die op de aarde neervielen. En toen Hij van het gebed opgestaan was, kwam Hij bij Zijn discipelen en vond hen slapend van droefheid. En Hij zei tegen hen: Hoe kunt u slapen! Sta op, en bid dat u niet in verzoeking komt.’

Lees ook:

>> Mattheüs 26: 36-46

>> Marcus 14:32-42

Hebreeën 5:7,8
'Christus heeft tijdens Zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot Hem Die Hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege Zijn diep ontzag voor God. Hoewel Hij Zijn Zoon was, heeft Hij moeten lijden, en zo heeft Hij gehoorzaamheid geleerd.’

Hoewel ik dit lied al had uitgezocht voor de komende week, had ik nog geen idee wat ik er eventueel bij zou schrijven.
De afgelopen week las ik echter iets in het boekje ‘Ontwapenend Gebed’ van Anne van der Bijl en Al Janssen over de strijd van de Heere Jezus in de Hof van Gethsémané dat mij enorm tot nadenken stemde, en vervolgens bracht het bepaalde herinneringen uit mijn leven boven die mij ook de waarheid van deze woorden liet zien.
Daarom voor deze week bij het lied een citaat om over na te denken.
Kijk bij het overdenken ook eens naar het verschil tussen hoe het was in de Hof van Gethsémané en de rest van de lijdensweg tot aan de dood van de Heere Jezus toe.

Het citaat:
‘De overwinning moet al behaald zijn voordat de confrontatie met de vijand plaatsvindt.’

Gethsémané,
hof van angst en pijn,
van eenzaamheid en strijd.
Maar ook een plaats die
naar overwinning leidt.

Gethsémané,
plaats van overgave,
van willen leren.
Gehoorzaamheid boven
eigen wil begeren.

Gethsémané,
ontmoetingsplaats
van licht en duisternis.
Plaats waar zichtbaar wordt
van wie de overwinning is.

Wat ons ook te wachten staat;
welke verzoeking of beproeving
we ook nog hebben te doorstaan,
laat Jezus toch ons voorbeeld zijn,
opdat ook wij, net als Hij, in alles
eerst biddend tot de Vader gaan.

Alleen daar, aan Zijn voeten
wordt de strijd beslecht en de
overwinning behaald.
Niet omdat wij zo goed en
waardig zijn, maar omdat
Hij de prijs heeft betaald.


Gods zegen voor de komende week,
en een liefdevolle groet,
Rita



1Vanwege copyright plaats ik hier niet de volledige teksten maar geef bij een Engels lied een link naar de teksten.
Soms staat er onderaan ‘Meer weergeven’, als je hierop klikt, komt de rest van de tekst in beeld.
Verder staat er onderin ‘Naar het Nederlands vertalen’; als je dit aanklikt, komt de Nederlandse vertaling van het lied in beeld.
Ik wil er wel bij zeggen dat de vertaling vaak wel een beetje gebrekkig is, maar wel voldoende om het lied te kunnen begrijpen.

Link naar de tekst + vertaling: >> Gethsemané

3 opmerkingen: