zondag 1 januari 2023

Week 1 – Verborgen en geborgen
Neem de tijd (7)

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om te zijn in de
Schuilplaats van de Allerhoogste.
Neem de tijd, en verblijf toch in de
schaduw van de Almachtige.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd en ervaar de geborgenheid van
het zijn in het verborgene van Zijn aangezicht.
Neem de tijd, en weet je tegelijk veilig bij Hem,
ook op dagen van onheil en kwaad.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en laat tot je doordringen dat
je leven met Christus verborgen is in God.
Neem de tijd en vind vreugde in de zekerheid
van deze Goddelijke bescherming.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en koester deze tijd waar
je veilig bent en buiten bereik van de boze.
Neem de tijd, en verheug je in deze
intieme omgang met je hemelse Vader.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd ...


Ik schreef het al in mijn vorige blogje, dat vertrouwen groeit door tijd met iemand door te brengen en dat dit niet alleen geldt in onze menselijke relaties, maar zeker ook in onze relatie met God.
Maar hoe lastig blijkt het in de praktijk vaak te zijn om de stilte op te zoeken, de Bijbel te nemen, te gaan lezen en overdenken, te bidden.
Allerlei praktische hulpmiddelen als telefoon, Ipad, computer, oordopjes/koptelefoons enz. zijn aan de ene kant geweldige uitvindingen om ons te helpen, zelfs als het gaat om dingen van Hem, maar tegelijkertijd zijn ze een grote valkuil en kunnen ons juist bij Hem vandaan trekken, of tussen Hem en ons instaan.

Klein voorbeeldje, Bijbellezen vanuit je telefoon.
Het is geweldig dat het kan, maar hoe groot is niet de verleiding om eerst even je berichtjes te checken voor je gaat Bijbellezen?
En denk je er wel altijd aan om alles even uit te schakelen als je Bijbel gaat lezen, zodat je niet gestoord zult worden door appjes, of belletjes, of welke melding dan ook?
Het is maar een klein voorbeeldje maar met grote gevolgen voor ons contact met de Heer.
Zou jij het leuk vinden als je geliefde bij je komt en hij/zij constant de aandacht van jou verlegt naar iemand anders, zodat er van echt intiem contact geen sprake is?
Wat doet zoiets met je relatie?
Ik moest hieraan denken met het volgende citaat van Andrew Murray in mijn achterhoofd:

‘God is een God Die Zichzelf verbergt voor de wereld
en voor alles wat uit de wereld is.

God wil ons wegtrekken uit de wereld en van onszelf.

In de plaats hiervan biedt Hij ons de zegen aan
van dichte, intieme omgang met Zichzelf.’


God en de wereld, de dingen van de wereld, -alles wat van en uit de wereld komt, gaan niet samen.
Immers, alles Wie God is, en wat Hij heeft te geven, staat haaks op wat de wereld biedt.
Ik ga hier verder niet op in, omdat ik deze blogjes tot een bemoediging wil doen zijn, maar ik wil het ook niet helemaal uit de weg gaan, dus lees maar even mee wat Gods Woord erover zegt, dan is het denk ik al duidelijk genoeg.
(Zo niet, schroom niet dan via het contactformulier rechts onderin je vraag te stellen. Ik heb zeker niet alle antwoorden, maar ben altijd bereid om met elkaar van gedachten te wisselen)

‘Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.’
1 Johannes 2:15,16

‘Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt.’
Jakobus 4:4

‘Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon.’
Mattheüs 6:24

Het is dan ook logisch dat God ons van deze wereld, als ook van onszelf, weg wil trekken.
God wil graag onze volle aandacht!
Hij wilt ons helemaal niet delen met anderen, noch met andere dingen!

‘Want waar uw schat is, dáár zal ook uw hart zijn.’
Matth. 6:21

Wat is onze schat; waar is ons hart?
God biedt ons de zegen aan van intieme omgang met Hemzelf.

‘Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is, en Uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u openbaar vergelden.’
Mattheüs 6:6

Ik trek mij terug en zoek de stilte.
Alles wat mij kan afleiden
leg ik weg, of sluit ik af.
Ik trek mij terug en in de stilte
ervaar ik, hoe Hij werkelijk een God
van dichtbij is, en niet van veraf.

‘De verborgenheid des Heeren is voor hen, die Hem vrezen, ...’
Psalm 25:14a (SV)

In de stilte van deze kostbare tijd
met Hem, Die ik Vader noemen mag,
vult dankbaarheid mijn hart.
Hij is mijn toevlucht, mijn schuilplaats,
mijn burcht bij Wie ik veilig ben
in tijden van vreugde en smart.

‘Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige.’
Psalm 91:1 

Immers, ben ik niet gestorven
en is mijn leven daardoor niet 
met Christus verborgen in God?
Ik ben buiten bereik van de vijand,
en ons samenzijn is een vreugde,
ja, een intiem en helend genot.

‘…, want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God.’
Kolossenzen 3:3 

Hoe waardevol en heerlijk,
hoe onnoemlijk kostbaar
is dit samenzijn met Hem.
In deze veilige beslotenheid,
de verborgenheid van Zijn tent,
luister ik naar Zijn liefdevolle stem.

‘Want Hij doet mij schuilen in Zijn hut op de dag van het onheil. Hij verbergt mij in het verborgene van Zijn tent, Hij plaatst mij hoog op een rots.’
Psalm 27:5 

O, hoe heerlijk is het samenzijn met de Heer,
ver weg zijn dan alle zorgen en beslommeringen.
Daar, in de stilte van zulk een kostbare tijd,
verlang ik niets anders dan van Hem te zingen.

Welk een zegen, o Heer, ligt er toch in
deze intieme omgang met U verborgen.
Ik dank U, voor Uw trouw en goedheid;
in Uw genadige liefde weet ik mij geborgen.


Velen van ons gaan het nieuwe jaar in met één of meerdere goede voornemens, waarom dan niet het voornemen om dagelijks tijd met Hem door te brengen?
Alleen door een gewoonte te maken de stilte op te zoeken en tijd door te brengen met de Heere, zul je de zegen ervan gaan ontvangen en ervaren.


Gods rijke zegen voor dit nieuwe jaar
en een liefdevolle groet,
Rita


4 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je mooie woorden.
    Veel liefs en zegen voor 2023

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog een Yvonne. ;D Hoe mooi schreef je dat! Wij willen toch ook onverdeelde aandacht van diegenen die van ons houden? Het vraagt discipline van ons, om tevens onze onverdeelde aandacht aan onze Heere en onze naaste te geven. Paulus heeft het niet voor niets over een sporter die moet trainen om het einddoel te behalen. Ja toch? Gods genade en nabijheid ontvangen we gratis, maar het gaat niet buiten ons om. Veel zegen voor 2023, Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, andere Yvonne 🥰, voor je mooie reactie en je zegenwens voor mij.
      Het gaat zeker niet buiten ons om!

      Verwijderen