zondag 2 april 2023

Week 14 - Het Woord van God (2)



Gods Woord …
Murray heeft er nog zoveel mooie dingen over te zeggen; vandaag wil ik daarvan nog een aantal dingen delen die mij aanspreken en tot nadenken brengen, en ik dan ook graag wil doorgeven.

Vorige week mocht ik de les delen die ligt in het ziekbed en sterven van mijn moeder, dat zo duidelijk laat zien dat we Gods Woord nodig hebben om te leven.
Vandaag wil ik dat graag nog even aanvullen met wat Murray zegt over hoe we dit eigenlijk zouden moeten doen.
Ik heb aan mijzelf gemerkt dat ik het eigenlijk best wel weet, maar dat er met het lezen wat hij erover schrijft, er toch als het ware een nieuw stukje bewustwording is gekomen.
Ik nodig je dan ook van harte uit om met mij mee te lezen en om te overdenken.

'Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters; maar aan des Heren wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.’
Psalm 1:1,2

‘Dit boek met deze wet mag niet wijken uit uw mond, maar u moet het dag en nacht overdenken, zodat u nauwlettend zult handelen overeenkomstig alles wat daarin geschreven staat. Dan immers zult u uw wegen voorspoedig maken en dan zult u verstandig handelen.’
Jozua 1:8
(HSV)

Hieronder wat punten waar Murray ons op wijst bij het lezen van Gods Woord.

* Lees het Woord van God met grote Eerbied.
We weten allemaal dat de Bijbel het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God is, maar lezen we Zijn Woord ook elke keer alsof de Heer op dat moment tot ons spreekt?
De woorden komen wel van God Zelf!
Zijn eerbied, respect en ontzag dan niet heel belangrijk elke keer als we het Woord openen om te lezen?
Ik denk terug aan de tijd dat onze kinderen klein waren en hoor mezelf herhaaldelijk zeggen dat ze stil moeten zijn, omdat mama even met iemand aan het praten is.
Maar ... doen wij in wezen niet precies hetzelfde als onze kinderen op het moment dat we ons afkeren van Gods Woord als er een appje binnenkomt, of de deurbel gaat, of de telefoon, of …
Deze laatste gedacht sluit eigenlijk ook direct aan bij zijn volgende punt.

* Lees het Woord van God met grote Aandacht.
Murray zegt hierover, dat wanneer iemand ons iets moois of wonderlijks vertelt, we er met onze volle aandacht bij zijn om te luisteren en trachten te begrijpen wat er wordt bedoeld; hoeveel te meer zouden we dit niet moeten doen wanneer God spreekt; Zijn gedachten zijn immers zoveel hoger en dieper dan die van ons!
Verdient Hij, Die Woorden van Leven spreekt, niet onze onverdeelde aandacht?

* Lees het Woord van God met de Verwachting van de leiding van Gods Geest.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik met bekennen dat ik Gods Woord -verdrietig genoeg, niet altijd bewust lees met de verwachting van leiding van de Heilige Geest.
Ja, Hij is er zeker bij, en ja, ik bid er ook voor, en dan toch nog …
Toen ik dit vorig jaar las, brachten de woorden mij bij Psalm 119:18 en ik weet nog dat de woorden van dit vers voor lange tijd ook mijn gebed waren, elke keer als ik mijn Bijbel opende.
Als ik vandaag alles nog eens teruglees en bij dit stukje ‘Psalm 119:18’ zie staan, weet ik dan ook meteen weer wat daar stond, en opnieuw word ik met deze woorden aangespoord om ze opnieuw te gaan gebruiken in mijn gebed.

Even vanuit verschillende vertalingen op een rijtje, daar ik ervaar dat de verschillende vertalingen ons daarin tot hulp kunnen zijn voor verschillende momenten.
(Ik denk dat daar waar 'wet' staat, we ook 'Woord' kunnen lezen)

HSV (Herziene StatenVertaling)
‘Ontsluit mijn ogen en laat mij aanschouwen de wonderen van Uw wet.’

NB (Naardense Bijbel)
‘Geef zicht aan mijn ogen, dat ik acht sla op de wonderen uit uw Wet!’

WB (Willibrord Vertaling)
‘Maak mijn ogen nieuw, dat ik zien mag wat Uw wet aan wonderen bergt.’

NBV (Nieuwe BijbelVertaling)
‘Neem de sluier van mijn ogen, dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi Uw wet is.’

NBG -vertaling (Nederlandse Bijbelvertaling)
‘Ontdek mijn ogen, opdat ik aanschouwe de wonderen uit uw wet.’

Hoe kostbaar en waardevol, ja, hoe belangrijk om te bidden voor we Zijn Woord openen om te lezen ‘Heer ontsluit mijn ogen’, of ‘Heer, geef zicht aan mijn ogen’, of ‘Heer, maak mijn ogen nieuw’, of ‘neem de sluier van mijn ogen’, opdat ik zal zien, zal ontdekken, zal begrijpen, wat U door Uw Woord tot mij wilt zeggen, wat U mij wilt openbaren.

* Lees het Woord van God met het Vaste Doel het Dag en Nacht in je Hart en Leven te bewaren.
Ik denk, dat als we Gods Woord zo heel bewust gaan lezen, -vanuit de punten die Murray noemt, het gewoon niet anders kan zijn, dan dat we alleen nog maar Zijn Woord lezen vanuit het diepe verlangen dat Het ingang vindt in ons hart en ons leven; om Het bij ons te dragen, mee te nemen, vanuit te leven.

‘Het gehele hart en het gehele leven
moeten onder invloed komen van Het Woord!’

Andrew Murray

(Psalm 119 kan ons hierbij enorm helpen!)

Maar Murray geeft ook aan hoe belangrijk, hoe onafscheidelijk Gods Woord en Gebed zijn, en welke waarde het ook heeft om Gods Woord te gebruiken in ons gebed.

‘In Zijn Woord spreekt God tot mij;
in het Gebed spreek ik tot God.’

‘Put elke dag nieuwe kracht uit Gods Woord,
en bidt aldus naar Zijn wil.’

Andrew Murray

‘…, maak mij levend naar Uw Woord!’
Psalm 119:107b

Gods Woord en Gebed …
God spreekt in Zijn Woord tot ons, toont ons daarin wie Hij is, waardoor we Hem weer kunnen leren kennen.
Maar Gods Woord laat ons ook zien wie we zijn, als ook wie we door Zijn genade kunnen worden (of geworden zijn).
Gods woord leert ons bidden.
Gods Woord wijst ons op Jezus.
En we hebben gebed en de Heilige Geest nodig om Zijn Woord te kunnen begrijpen.

O, welk een rijkdom ligt verborgen in Uw Woord!
Welk een schat voor hen die niet bang zijn om te graven.
Welk een troost en bemoediging, hoop en vreugde
voor hen die niet bang zijn als de Heer gaat schaven.

O, welk een rijkdom ligt verborgen in Uw Woord!
Welk een overvloed voor hen die bereid zijn na te jagen.
Genade en leven, wijsheid en kracht, bevelen en beloften,
voor hen die Christus in hun leven uit willen dragen.

Uw Woord lezen,
met eerbied en aandacht.
Verlangend te ontvangen,
de boodschap, die daar wacht.

Uw Woord lezen,
in verwachting geleid
door Uw Heilige Geest,
vanuit een leven U toegewijd.

Uw Woord lezen,
en in het hart bewaren.
Wetende dat het meer is
dan alleen kennis vergaren.

Uw Woord lezen,
tot het gehele leven
daarvan onder invloed is,
en onlosmakend verweven.

O, welk een rijkdom ligt er verborgen in Uw Woord!
Welk een kostbaarheden voor hen die U zijn toegenegen.
Ja, een ieder die U van ganser harte zoekt, dient en eert,
ontvangt van U de Goddelijke levengevende zegen. 



‘Gezegende Binnenkamer,
(… neem de tijd, o mijn ziel, neem de tijd…)
waar ik in Christus tot God mag naderen,
door Woord en gebed.
Daar mag ik mijzelf tot beschikking 
van God en Zijn dienst stellen,
en worden versterkt door de Heilige Geest,
zodat Zijn liefde in mijn hart
mag worden uitgestort
en ik dagelijks in die liefde
mag wandelen.’

Andrew Murray











Gods rijke zegen voor de komende week!
Dat Hij heel dichtbij mag komen in de tijd die je met Hem doorbrengt, en je Zijn wil en wijsheid openbaren, als ook diep inzicht in Zijn Woord, opdat je Hem daardoor meer mag leren kennen.

Een liefdevolle groet,
Rita

4 opmerkingen:

  1. Prachtig! Dankjewel voor deze mooie overdenking.
    Zo is het… het is ook mijn verlangen om Gods woorden tot mij te nemen en dan gaat het lezen vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe meer we dan weer ontdekken en leren, hoe groter ons verlangen dan weer wordt ...
      Dank je wel, Ilona, Blessings!

      Verwijderen