maandag 17 april 2023

Week 16 - 'Opdat ...'
De volheid van God (2)

 👉 Vervolg - 'Neem de tijd ...' (14) - Wonen of woning maken?


Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om stil te worden,
om dicht bij Hem te zijn.
Neem de tijd, zoek Zijn aanwezigheid
en buig je voor Hem neer.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, net zolang totdat je
klaar bent om van Hem te ontvangen.
Neem de tijd, want Hij verlangt om te geven
naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd en wordt van daaruit
gesterkt met de kracht van Zijn Geest.
Neem de tijd, opdat Christus, door
het geloof, woning maakt in je hart.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, om stil te worden,
om dicht bij Hem te zijn.
Neem de tijd, opdat je geworteld
en gegrond zult zijn in de Liefde.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om met alle heiligen
de liefde van Christus te kennen.
Neem de tijd, om te kunnen begrijpen
hoe breed, lang, hoog en diep deze liefde is.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, opdat je geheel vervuld
mag worden van heel de volheid van God.
Neem de tijd, opdat je een leven
van Liefde zult leven.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en geef je toch geheel over
aan de leiding van Zijn Heilige Geest.
Neem de tijd in het besef dat Hij
bij machte is oneindig veel meer te doen
dan jij kunt bidden of beseffen.

Vorige week schreef ik over ‘Wonen of woning maken’, aan de hand van de tekst ‘opdat Christus door het geloof in uw harten woning make’, Efeze 3:17.
Ik heb toen aan het begin van dat blogje al aangegeven hoe van het één het andere kwam en dat dit vers slecht een gedeelte was te midden van andere verzen.
Zo was dat blogje dus maar een onderdeel van alles waar ik die week vooraf aan het blogje mee bezig ben geweest.
En vandaag ga ik dus verder waar ik vorige week gebleven was.

‘…, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make’.
Efeze 3:17 

Opdat …!
Soms lijken sommige woorden niet zo heel belangrijk, maar zijn ze het weldegelijk.
En dat is hier ook het geval met het woordje ‘opdat’, een klein woordje aan het begin van Efeze 3:17 – ‘opdat Christus door het geloof in uw harten woning make’.

Toen ik alles opgeschreven had wat in mijn hart en gedachten was over ‘woning maken van Christus in ons hart’, zat ik nog even alles te overdenken en las het gedeelte nog eens na, en ineens mijn oog viel op het woordje ‘opdat’.
‘Opdat Christus …’
Oftewel, Christus kan niet zomaar ‘woning in ons hart maken’, er gaat duidelijk iets aan vooraf!
Terwijl ik dit schrijf, dringt het ook ineens tot mij door dat er dus nog iets meer nodig is dan alleen geloof, immers ‘opdat’ staat ook daarvoor.
Geloof is dus een wezenlijk aspect in het woning maken van Christus in ons hart, maar er is dus duidelijk ook nog meer nodig.
Ik ga dus terug naar vers 14, want daar begint het gedeelte eigenlijk.

‘Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, naar Wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.’

En zo lees ik, dat vooraf aan het ‘opdat Christus in uw harten woning make’ staat: ‘opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens’.
Ook hier kom ik eerst weer het woordje ‘opdat’ tegen, en als ik even lees wat daarvoor staat, dan zie ik dat Paulus zijn knieën buigt, ‘opdat ...’.
Dus Paulus buigt zijn knieën voor de Vader (de reden kunnen we lezen in het gedeelte ervoor) opdat Hij kan geven.
Paulus bewijst God de eer die Hem toekomt, geeft Hem de plaats die Hem toekomt, en vanuit die nederige, aanbiddende houding gaat hij bidden:
‘Opdat Hij u geve, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens’.
Opdat Hij ons -ook wij mogen ons deze woorden toe-eigenen, ons innerlijk, onze ziel, met kracht -geloof en vertrouwen, versterkt door de Heilige Geest.


Naar de rijkdom Zijner heerlijkheid!
Wat ik best vreemd en opmerkelijk vind, is dat Murray hier en daar wat wegliet uit deze verzen uit de Efeziërbrief.
Nu snap ik best dat je in één klein hoofdstukje niet alles kunt benoemen, maar het trof mij behoorlijk dat hij juist deze woorden wegliet: ‘naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid’.
Het maakt voor mij zo’n groot verschil of je leest ‘Opdat Hij u geve, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens’, of ‘opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens’. 
Voor mij mist het zonder deze woorden een hele dimensie.
God wil ons niet zomaar sterken met kracht, maar naar, oftewel ‘overeenkomstig’, de rijkdom van Zijn heerlijk!
Om de diepte hiervan een beetje te kunnen begrijpen, te kunnen pakken, is het belangrijk om in de Bijbel op zoek te gaan naar de Heerlijkheid van God, en wat daarover in de Bijbel staat is werkelijk onvoorstelbaar overweldigend!
Het blogje zou weer veel te lang worden als ik ook hierover nog zou schrijven, dus dat ga ik niet doen, maar ik wil je daarvoor in de plaats wel ergens naar verwijzen.
Ik kwam namelijk met zoeken op Internet ook op de site van ‘Herschepping’, en hier wordt zeer uitgebreid geschreven over de heerlijkheid van God.

Het is echt héél bijzonder om te lezen, want het werpt echt een groter, breder, en beter licht over de woorden ‘naar de Rijkdom van Zijn Heerlijkheid’.
Daarom spoor ik je ook echt aan om dit te lezen, en als je het kunt opbrengen, zelfs voor je hier verder leest.
Hier de link er naar toe: >> ‘Gods Heerlijkheid?’
Het is best even veel, zes punten, vanaf 1.7.1 tot en met 1.7.6 (de linken zijn verborgen in de titels), maar zó de moeite waard!
Hoewel ik alles wat er geschreven staat vanuit de Bijbel eerder heb gelezen, is het niet eerder zo binnengekomen als dat ik het nu zo achter elkaar lees, en natuurlijk ook doordat ik er hier bij werd stilgezet, en er al mee bezig was.

‘..., naar de rijkdom Zijner heerlijkheid’.
Hoe anders word je beeld van de kracht van Zijn Geest waarmee God ons wilt sterken vanuit deze oorsprong!
Hoe breder het inzicht, hoe groter de reikwijdte, en hoe dieper het besef!
Gods heerlijkheid is zo overweldigend groot, en zoveel meer omvattender dan we vaak denken.
En Hij wil ons geven overeenkomstig die rijkdom!
Wauw!

Maar de woorden brachten mij ook bij een ander Bijbelgedeelte, bij Kolossenzen 1: 9-14, waar gesproken wordt over ‘de Sterkte van Gods heerlijkheid’.
Hoewel dit er eigenlijk ‘niets’ mee te maken heeft, wil ik dit toch even benoemen.
Want andere woorden voor sterkte zijn o.a.: intensiteit, kracht, macht, stevigheid, vastheid.
Wel, als je op de site van Herschepping leest wat er staat over Gods heerlijkheid, dan is dat zeker heel intens, en getuigt het van Zijn kracht en macht, en wat is het dan belangrijk om te weten dat het iets is dat stevigheid en vastheid is, en biedt.
Het gaat nooit voorbij, het is zo en blijft zo; Zijn Heerlijkheid is onveranderlijk en voor eeuwig, omdat God Zelf onveranderlijk en eeuwig is!

‘Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, naar Wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.’

Hoe zouden we ook maar iets kunnen begrijpen, kunnen weten over de kracht, dus met hoeveel we gesterkt zullen worden door Zijn Geest, als we niet weten hoe groot de rijkdom van Zijn heerlijkheid is.
Hoe zou Christus woning in ons hart kunnen maken, als we geen tijd doorbrengen met Hem en ons verdiepen in wat Hij ons wil zeggen en leren?
Niet alleen lezen, of horen, maar zoeken om te vinden, teneinde gehoorzaam te doen wat Hij ons laat zien, of vraagt.

De sleutel van het woning maken van Christus in ons hart, ligt in de tijd die we in stilte, in het verborgene, met Hem doorbrengen, en waar Zijn Geest de tijd en ruimte krijgt om Hem aan ons te openbaren.
Sleutelwoorden hierin zijn: Liefde en gehoorzaamheid, want al het andere komt uit deze dingen voort.
En bij dit alles niet uit het oog verliezend dat het niet om de kwantiteit gaat, maar om de kwaliteit, niet in het hoeveel en hoe vaak, maar in hoe verlangend ons hart is en hoe diep Hij mag komen.
Gelovend en vertrouwen dat Hij, -als wij Hem de tijd en ruimte geven, het zal doen in ons, eenvoudigweg omdat Hij het heeft gezegd!
Kom tot Mij, en Ik zal!

Gebed
Verlangen

O, hoe verlang ik U te kennen,
meer van U te ontdekken, te weten.
Te groeien in mijn relatie met U,
in geloof en onwankelbaar vertrouwen.

O, hoe verlang ik U te kennen,
meer van U te begrijpen, te zien.
U de ruimte te geven om Uw wil
in, en met mijn leven te ontvouwen.

O, hoe verlang ik U te kennen,
meer van U te leren, te verstaan.
Opdat wat de toekomst ook brengt,
niets daarvan mij nog zal benauwen.

O, hoe verlang ik U te kennen!
Meer, dieper, voller, inniger.
Dat ik daartoe, o Heer, toch dagelijks
Uw aangezicht mag aanschouwen.

- Amen -

En uit al deze dingen komen ook weer andere dingen voort, maar daarover de volgende keer.
Voor de komende week Gods rijke en onmisbare zegen!
Ik hoop en bid, dat je gesterkt mag worden, of zijn, door de rijkdom van Zijn Woord waaruit Hij deelt.

Een liefdevolle groet,
Rita

Ps. In één van de reacties op het vorige blogje over ‘Wonen of woning maken’, kwam de vraag om wat simpele tips over hoe Jezus in elk aspect van het leven te laten doordringen; hoe het leven meer tot Zijn thuis te maken in deze drukke en chaotische tijd.
Ik besef dat ik in dit blogje niet echt handreikingen of simpele tips daarover geef, en dat ga ik ook niet doen.
Gister echter, toen ik aan het nadenken was over deze vraag en vervolgens bezig ging met het beantwoorden van deze vraag, kwam de gedachte binnen dat we het onszelf weleens te moeilijk konden maken, of te moeilijk denken.
En hoe meer ik er over nadacht, hoe simpeler het werd. 

Ja, ik zou van alles kunnen schrijven over prioriteiten stellen, en onze hartgesteldheid, over verlangen en toewijding, en aan het hoe en waar we onze meeste tijd aan besteden etc., maar ik denk dat als wij van Hem houden, Hem met ons gehele hart zoeken in de tijd die we met Hem doorbrengen, Hij op die momenten de ruimte krijgt om woning te maken in ons hart.
Want een hart dat Hem liefheeft boven alles, is een hart dat Hem oprecht zoekt, en een hart dat Hem oprecht zoekt, is een hart dat bereid om te luisteren en gehoorzaam te zijn, en als ik Zijn Woord goed lees, dat doet Hij de rest.

Ik had gisteravond geen tijd meer om het af te maken, het werd te laat en ik wil niets afraffelen, en zo bleef het liggen tot vandaag, en nu denk ik dat dit zo ook moest zijn, want vanmorgen in mijn Stille Tijd sprak God door Zijn Woord en liet mij het volgende zien vanuit Zijn Woord.
Het begint al bij Efeziërs 3:17, uit mijn vorige blogje, en gisteravond kwam Johannes 14:23 daarbij in mijn gedachten.
En vanmorgen de tekst die momenteel centraal staat in mijn Stille Tijd, Hebreeën 4:12, en vandaaruit kwam Jesaja 55:10,11 er weer bij.
Als we vandaaruit weer teruggaan naar Efeziërs 3:16,17, dan is de cirkel rond.
Ik ga ze op een rijtje zetten, omdat ik het toch wel heel bijzonder vind.

‘…, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.’

‘Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en Mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.’

‘Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; …’

‘Want zoals de regen en de sneeuw van de hemel neerdaalt en daarheen niet weerkeert, maar doorvochtigt eerst de aarde en maakt haar vruchtbaar en doet haar uitspruiten en geeft zaad aan de zaaier en brood aan de eter, alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen, waartoe Ik het zend.’

‘…, opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.’

→ Christus, Die door het geloof woning wil maken in ons hart.
→ Hem liefhebben en Zijn Woorden bewaren, -het laatste kan alleen maar als we het lezen, overdenken en gehoorzaam naar willen zijn.
→ Gods Woord, dat zo levend en krachtig is, dat het alles zal scheiden, alles wat niet tot Zijn eer is, alles wat Hem niet behaagt, alles wat haaks staat op Zijn Woord, alles wat van onszelf is, en niet van Hem, zodat wat overblijft alleen Woorden van Hem zullen zijn, datgene wat is tot Zijn eer.
→ Zijn belofte aan ons dat Zijn Woord altijd dat zal doen en volbrengen wat Hem vreugde schenkt en tot Zijn eer en glorie is, en waarvoor Hij het heeft bedoeld.
→ Het ontvangen van Hem door Zijn Geest vanuit Zijn rijkdom dat wat we nodig hebben aan geloof en vertrouwen, zodat Christus woning in onze harten zal maken.

'Het Woord komt van Gods hart 
en brengt Zijn gedachten en Zijn liefde in mijn hart.
En dan gaat het Woord terug van mijn hart
naar Zijn groot hart vol liefde,
en gebed is de wijze van gemeenschap tussen Gods hart en het mijne.'


Andrew Murray

Al wat Hij van ons vraagt, is een ontvankelijk en verlangend hart, en tijd om bij Hem te zijn, Zijn Woord te lezen en te bidden, dan doet Hij de rest.
Dus laten we ontspannen, en gewoon naar Hem toegaan omdat we Hem liefhebben; Zijn Woord willen lezen en overdenken, met Hem spreken, en Hem Zijn werk laten doen!
De tijd, die eenieder van ons heeft zal verschillen; in een druk gezin met jonge kinderen heb je minder tijd, dan als ze weer de deur uit zijn, maar ook daar weet Hij van.
Zoals ik eerder zei, het gaat meer om de kwaliteit, dan om de kwantiteit; één Bijbelvers mee de dag in nemen, kan geloof ik soms meer doen, dat een heel hoofdstuk lezen zonder er verder over na te denken.
Dat geloof ik echt.
En laten we daarbij ook niet vergeten, dat Hij ons beter kent dan wie dan ook, ook beter dan wij onszelf kennen, dus laten we dan ook het 'welk aspect in ons leven' aan Hem overlaten..
Ontspannen in het geloof en vertrouwen, dat Hij, Die het beloofd heeft, ook zal doen.
De rest van ons leven, en daar voorbij.

Hier is mijn hart, Heer!


👉 Een Blog dat ook heel mooi is om eens te lezen, is >>'Haasten of vertoeven'<< van Marja op 'Frisse kijk met oude waarheden'.

6 opmerkingen:

  1. Heel mooi....dankjewel.
    Die linkjes ga ik ook nog verder lezen🙏😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, voor je reactie, Anja, zegen bij het lezen van de linkjes 🙏🏻

      Verwijderen
  2. Ik geloof ook dat de ware essentie van het christelijk geloof ligt in het toestaan dat Christus een diepe woning maakt in ons 💕, waar Hij regeert als Koning en Heer. 🙌 📝 Bedankt voor het schrijven van deze blogpost! 🙏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor je reacties, Aritha, altijd blij mee 💕🙌🏻

      Verwijderen
  3. Ja Rita! Zo is het... Het ligt niet aan de kwantiteit maar aan de kwaliteit. De ellende is dat wij mensen veel te veel van onszelf verlangen. Lege schone kamers met heldere ramen, dán kan God Zijn werk doen in ons... Heel eenvoudig, maar ó zo lastig voor mij mens. Omdat ik zo vaak in de weg ga staan en stiekempjes een rolgordijntje laat zakken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doen we zeker vaak, Yvonne, gelukkig heeft de Heer heel veel geduld met ons en is Zijn liefde en genade voor ZIjn kinderen oneindig groot. ❣ 💖

      Verwijderen