zondag 23 april 2023

Week 17 - Geworteld en gegrond!
De volheid van God (3)

Vervolg - Neem de tijd ... (14)
馃憠 Week 15 - 'Wonen of woning maken?'
馃憠 Week 16 - 'Opdat ...'


Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om stil te worden,
om dicht bij Hem te zijn.
Neem de tijd, zoek Zijn aanwezigheid
en buig je voor Hem neer.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, net zolang totdat je
klaar bent om van Hem te ontvangen.
Neem de tijd, want Hij verlangt om te geven
vanuit de rijkdom van Zijn heerlijkheid.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd en wordt gesterkt
met de kracht van Zijn Geest.
Neem de tijd, opdat Christus, door
het geloof, woning maakt in je hart.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, om stil te worden,
om dicht bij Hem te zijn.
Neem de tijd, opdat je geworteld
en gegrond zult zijn in de Liefde.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om met alle heiligen
de liefde van Christus te kennen.
Neem de tijd, om te kunnen begrijpen
hoe breed, lang, hoog en diep deze liefde is.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, opdat je geheel vervuld
mag worden van heel de volheid van God.
Neem de tijd, opdat je een leven
van Liefde zult leven.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en geef je toch geheel over
aan de leiding van Zijn Heilige Geest.
Neem de tijd in het besef dat Hij
bij machte is oneindig veel meer te doen
dan jij kunt bidden of beseffen.

‘Om die reden buig ik mijn knie毛n voor de Vader, naar Wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.
Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.’
Efezi毛rs 3:14-19

Geworteld en gegrond
In de vorige twee blogjes heb ik stilgestaan bij het woning maken van de Here Jezus in ons hart, en bij wat daaraan voorafgaat, namelijk het innerlijk gesterkt worden door Zijn Geest (naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid), wat alleen weer mogelijk is, door bij Hem te zijn in de stilte, Zijn Woord te lezen, te overdenken en te bidden.
Waar ik in de eerste verzen tot twee keer toe het woordje ‘opdat’ tegenkom, begint Paulus vers 18 (in sommige vertalingen is dit nog vers 17) met een duidelijk statement: ‘Geworteld en gegrond in de liefde …’

Geworteld en gegrond.
Geen ‘opdat’ meer, geen enkele voorwaarde meer, geen enkel ding gaat hier meer aan vooraf.
Enkel en alleen, met vaste stelligheid: Geworteld en gegrond in de liefde!
We kunnen dus alleen geworteld en gegrond zijn in de liefde, als de voorafgaande woorden in ons leven gestalte hebben gekregen.

Gedachten uit mijn ‘Stille Tijdschrift’
‘Bidden tot de Vader, elke dag weer; in de stilte bij Hem zijn, Zijn Woord lezen, overdenken, toe-eigenen; dan word ik door Zijn Geest met kracht gesterkt.
Want doordat ik Zijn aangezicht zoek, Zijn Woord lees, overdenk, ‘met Hem ’bespreekt’, kan Hij mij de kracht van Zijn Geest voor die dag geven en met iedere dag dat ik dit doe, word ik sterker en sterker, en groeien mijn wortels dieper en dieper in Hem, in Christus, Die dit alles voor mij heeft mogelijk gemaakt.
En dit werkt het ‘geworteld en gegrond’ in Hem uit.’

Geworteld, oftewel ‘niet oppervlakkig, maar diep in de grond, vast’, ‘diep en vast gevestigd, vastgegroeid, verstokt’.
‘Onuitroeibaar’ had ik er voor mijzelf bijgeschreven.
Gegrond, oftewel ‘rechtmatig, solide, gefundeerd, ergens op gebaseerd’.


Geworteld en gegrond in de Liefde
Liefde is een Persoon, en Zijn Naam is Jezus!

Geworteld …
Dus zo aan Hem zijn verknocht, zo in Hem gevestigd, zo diep en vast, zo vastgegroeid in Hem, dat de wortels niet meer uit te roeien zijn, zoals je sommige planten maar niet uitgeroeid krijgt.
Toen ik dat even opzocht, las ik het volgende erover, namelijk dat de wortels van onkruid -en sommige andere planten, zich z贸 uitwaaieren, of z贸 diep gaan, dat ze daardoor bijna onuitroeibaar zijn.
Oh, zo, ja z贸, wil ik geworteld zijn in de Liefde, in Jezus!

Gegrond …
Ik vind het zo mooi dat dit woord gekoppeld is aan geworteld; geworteld 茅n gegrond.
Mijn wortels zitten niet zomaar onuitroeibaar ergens in vast, nee, ze zijn vastgegroeid in IETS dat zeer goed is; IETS dat solide is, betrouwbaar, degelijk en duurzaam; IETS dat een goed fundament is, en ook echt ergens op gebaseerd! (-Rom. 11:36)
Namelijk in de Liefde, in Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof! (Hebr. 12:2)

Jezus, mijn Heiland en Heer,
zo aan U zijn verknocht,
zo vastgegroeid in U,
zo diep gevestigd,
zo innig met U verweven,
z贸 wil ik geworteld
en gegrond zijn in U,
het vaste, betrouwbare,
onverslijtbare Fundament,
mijn gehele leven.

En samen met alle heiligen zullen we dan in staat zijn te begrijpen hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat wij vervuld worden tot alle volheid Gods.’
Samen m茅t alle heiligen!
Samen, met elkaar, de alles overtreffende liefde van Christus –breedte-lengte-hoogte-diepte –
begrijpen.
Ja, het gaat ons verstand te boven, maar het gaat er dan ook om dat wij ons ernaar uitstrekken om deze liefde te willen leren kennen; daarnaar verlangen, daarom bidden, opdat Hij ons steeds meer daarvan kan laten zien en kan doen kennen.
En dit bracht mij weer Romeinen 8:38 en 39, namelijk dat er ook niets is dat ons van deze alles overtreffende liefde kan scheiden.

‘Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de Liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here’!

‘Mijn leven is met Christus verborgen in God’.
Kol. 3:3

In deze Liefde ben ik geworteld en gegrond!
Door deze Liefde ben ik in God verborgen!
Hoe bijzonder!
Welke een Genade!

En dit alles opdat wij vervuld worden tot alle volheid van God.

‘…, want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht.’
Kol. 2:9,10

De volheid van God, vol zijn van God; vol van Wie Hij is.
Jezus was vol van Zijn Vader, alles wat Hij zei en deed kwam uit Hem voort.
Jezus’ leven was een leven vol van liefde en genade, dienend en gevend.
En in deze Liefde van Jezus ligt de sleutel naar het vervuld worden met Gods volheid.
Deze Liefde kennen en uitdragen en uitleven!
Een leven van Liefde te leiden zoals de Here Jezus dat deed.
En hiertoe zijn we alleen in staat, omdat Hij Zijn Liefde door de Heilige Geest, Die ons gegeven is, in onze harten heeft uitgestort! (Rom. 5:5)
Een Liefde, die dagelijks vernieuwd moet worden, maar die ook in ons leven hoort te groeien.
Immers, Liefde, is een vrucht is van de Geest! (Gal. 5:22)


Heer Jezus, maak ons toch meer bewust van deze waarheid, dat de liefde van God door de Heilige geest in onze harten 铆s uitgestort.
Laat Uw Heilige Geest ons toch elke dag leiden, ons helpen om dit aan te nemen en ons leren om dagelijks daaruit te leven, opdat de volheid van God in ons leven zichtbaar zal zijn zoals dat was in Uw leven.
           - Amen -







Jezus, mijn Heer en God,
zo de reikwijdte van Uw liefde
te kennen; z贸 breed en lang,
hoog en diep, bijna
nauwelijks te verstaan.
En toch, toch wil ik kennen,
wil ik begrijpen, wil ik
vol zijn van deze liefde,
om in Uw voetspoor
mijn wegen te gaan.


Laten we samen, als Zijn heiligen, ons uitstrekken om de Liefde van Christus, die alle verstand te boven gaat, te kennen en vervuld worden met alle volheid van God.

Gods rijke zegen voor de komende week
en een liefdevolle groet,

Rita

馃挅In de week dat ik met deze dingen bezig was, gingen mijn gedachten met het lezen ook naar de gelijkenis van de zaaier – Matth. 13:1-9 & 18-23.
Mooi om erbij te lezen 馃槉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten